De belanghebbende partijen in de belangrijkste motorsportkampioenschappen willen de 600cc Supersportklasse uitbreiden naar grotere cilinderinhouden, om daar de huidige producten van motorfabrikanten beter in te kunnen passen. Momenteel is de Supersport-klasse alleen voor motorfietsen die een maximale cilinderinhoud van 600cc voor een viercilinder hebben, terwijl een driecilinder 675cc mag hebben een tweecilinder 750cc. Dit was een prima verdeling, totdat Triumph van haar een 675 een 765 maakte en Ducati haar 749 opvoerde naar diverse grotere maten, met momenteel een 955 als best passende motor in de Panigale V2, al heeft het Italiaanse merk ironisch genoeg ook een model met de modelnaam “Supersport”, met 932 cc.
Voor alle Japanse motormerken geldt dat de supersportklasse al even als “dood” wordt gezien, omdat er geen kopers meer zijn die met een Honda CBR600RR, Yamaha YZF-R6, Kawasaki ZX-6R of Suzuki GSX-R600 op de openbare weg willen rijden. Waar superbikes en supersportmotoren in het verleden mateloos populair waren op de openbare weg, kiezen nu de meest motorrijders voor een adventure of naked bike. Dit zorgt ervoor dat doorontwikkeling, noodzakelijk om aan de nieuwste homologatie-eisen te voldoen, niet meer lonend is. Het bijzondere is natuurlijk dat de veelal elektronische toevoegingen voor deze strengere milieu-eisen voor Euro5 en andere ‘beperkende’ milieunormen, op racemotoren direct eraf worden gehaald. Eigenlijk zouden dus ook ongehomologeerde motoren mee zouden kunnen doen, die zijn voor de fabrikanten relatief eenvoudig nog te produceren als “Circuit Only” motoren. Maar het lastige is nu dat daarmee basis van het Supersportkampioenschap, als onderdeel van het WorldSBK Superbikes kampioenschap wegvalt. Die basis is namelijk altijd geweest dat daarin geraced wordt met motoren die in principe straatlegaal zijn en dus door motorrijders zelf kunnen worden aangeschaft en omgebouwd.
De hudige aanpassing van de regels is vooral een poging om de klasse te redden, omdat zonder kopers voor straatmotoren de productie van die motoren gewoon ophoudt. Door te kiezen voor ruimere regels kunnen veel meer motoren als basis gaan dienen. Daarbij zal wel een “balanssysteem” moeten komen, om ervoor te zorgen dat een bepaalde motorconfiguratie niet een te groot voordeel heeft, waardoor wedstrijden oneerlijk worden. denk daarbij aan gelimiteerde toerentallen, minimumgewicht, luchtinlaatbegrenzers of standaard ECU-software. Dat systeem zal nog zeer lastig in te vullen worden, zo blijkt uit eenzelfde opbouw van het World Supersport 300 wereldkampioenschap. Daar bleven uiteindelijk maar twee merken over, omdat op andere binnen de regels niet te winnen was. De wereldwijde FIM motorsportbond en organisatoren van World Superbikes (Dorna) en British Superbikes (MSVR) gaan nu toch aan dit avontuur beginnen. Er is immers geen andere oplossing meer voor de “tussenklasse”, al was het alleen maar voor de doorgroei van coureurs vanuit de 300 naar de 1000cc Superbikes.
Stuart Higgs – Series Director, British Superbike Championship: “De Supersport-klasse is enorm belangrijk voor de internationale en nationale racestructuren. Eerder hebben meerdere fabrikanten en machineconfiguraties competitief samen geracet, maar dit is verminderd door de veranderingen in de markt. Het resetten en herdefiniëren van de categorie zal een geweldige stimulans en een geweldige toekomst zijn voor de klasse die is afgeleid van middenklasse straatmotoren. Ik ben erg blij en opgewonden om aan dit project samen te werken en nauw samen te werken met de FIM en DWO.”
Gregorio Lavilla – Executive Director, WorldSBK Sporting & Organization Department: “We staan altijd open voor betere manieren om de sport te verbeteren en ik ben blij te zien dat onze ideeën overeenkomen met zoveel promotors op nationaal niveau en de FIM. De steun van MSVR om dit idee te helpen ontwikkelen is geweldig en we zullen nauw samenwerken met alle betrokken partijen om dit tot een succes te maken, met in de toekomst misschien gelijke regels voor zowel kampioenschappen als andere nationale series.”
Franck Vayssié – voorzitter van de FIM Circuit Racing Commission: “Motorsport is een wereldwijde grote familie, de FIM is meer dan blij om te zien dat alle belanghebbenden samenwerken om het racen van nationaal naar wereldniveau te verbeteren. Sinds de oprichting van de klasse heeft Supersport op de circuits altijd een geweldige show geboden met een aantal geweldige gevechten om de titel. Vanwege de huidige marktsituatie is het absoluut noodzakelijk dat de FIM-regels worden bijgewerkt om dezelfde interesse te blijven houden en de eerlijkheid voor alle teams en rijders te behouden. De hele FIM-familie ondersteunt dit idee en zal nauw samenwerken met promotors, organisatoren en fabrikanten om verder te gaan met dit spannende project.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven