Door een tijdelijke vergunning van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir kan het Stedelijk motorcrosscentrum in Lommel, vlak over de grens bij Valkenswaard, alsnog open blijven. Wel is het zo dat de vergunning een aantal nieuwe voorwaarden kent en een aanloop vormt naar een permanente vergunning, die ook de nodige nieuwe regels kan gaan bevatten. In België werden de laatste jaren tientallen motorcrossbanen gesloten omdat, na jaren van gedogen, de benodigde officiële vergunning ontbrak.
Het stedelijke motorcrosscircuit van Lommel, oftewel de Motorcrossomloop Heeserbergen, is de drukste crossbaan van Nederland en België, waar 6 dagen in de week de hele middag gereden kan worden. Doordat een groot aantal MXGP wereldkampioenschapsteams rondom deze zandbaan zijn gevestigd, is het misschien wel het belangrijkste crosscircuit van Europa.
Onhaalbare geluidseisen
Een week gelden ontstond er onrust rondom de crossbaan, toen circuitvoorzitter Jaak Vanvelthoven de noodklok luidde over een nieuwe vergunning, die vanaf 1 januari 2024 in zou gaan. Die nieuwe vergunning stelde eisen die onhaalbaar zouden zijn, aldus Vanvelthoven, waardoor er niks anders op zat dan de baan te sluiten. Groot struikelblok was de maximum geluidsgrens van 112 decibel per motor, die permanent op het circuit gemeten moet worden. Standaardmotoren komen daar niet onder, aldus de crossers.
‘Rebelse’ minister schiet te hulp
Gelukkig schoot minister Demir van de Nieuw-Vlaamse Alliantie te hulp, door pal achter de motorcross te gaan staan. Demir, naast politica ook schrijfster van het boek “Een Beetje Rebelsheid Kan De Wereld Veranderen”, reageerde snel met een een technische aanvulling op de afgeleverde vergunning. Op haar Facebookpagina gaf ze daarbij aan dat de cross in Lommel geen gevaar loopt, maar wel binnen wettelijke kaders moet komen, waarbij overigens regelmatig de Nederlandse geluidsregels als maatstaf worden genomen. De tijdelijke vergunning betekent wel dat er nog steeds een permanente vergunning moet komen, met alle mogelijke problemen van dien.
Altijd plaats voor motorcross in Vlaanderen
“Voor motorcross zal er altijd plaats zijn in Vlaanderen, dus ook in Lommel. Er zal ook in de toekomst gecrost kunnen worden op de motorcrossomloop Heeserbergen in Lommel. Vlaanderen leverde daarvoor begint dit jaar de nodige omgevingsvergunning af. Toch leek het de voorbije dagen alsof het terrein op 1 januari 2024 de deuren zou moeten sluiten. Niets is echter minder waar.
Als minister heb ik een goede traditie in dialoog met de uitbaters van rally- en motorcross in Vlaanderen. De uitbater van het circuit in Lommel was eerder dit jaar akkoord gegaan met de normen uit de afgeleverde vergunning omdat ook Nederland die zou ging hanteren. Intussen blijkt dat moeilijker dan gedacht en is men ook in Nederland daar op teruggekomen. Zodra de uitbater ons gecontacteerd heeft met de melding dat hij nog vele maanden moet wachten op een formele beslissing van het provinciebestuur om zijn vergunning bij te stellen, zijn we rond de tafel gegaan om een oplossing uit te werken.
Die is er nu ook: een oplossing waarmee ze de komende periode kunnen overbruggen in afwachting van een beslissing van het provinciebestuur. Door een erratum, een technische aanvulling, te doen op de afgeleverde vergunning laten we de uitbater en de motocrossers toe verder te crossen, op voorwaarde dat ze dezelfde geluidsnormen respecteren als Nederland.
Vlaanderen heeft een mooie geschiedenis in de motorsport en ook in de toekomst heeft motorcross een plaats in Vlaanderen. Dat blijft mijn standpunt. Uiteraard kan dat niet zonder randvoorwaarden. Maar wees gerust: ik laat geen kans liggen om de toekomst van de sport te verzekeren en verzoenbaar te maken met de omgeving. Daarom werd de vergunning en het erratum afgeleverd.
Ik ben dan ook tevreden dat ook voormalig motorcrosser Jaak Vanvelthoven van omloop Heeserbergen blij is met de nieuwe vergunning. Hij noemt de voorwaarden “zeker haalbaar” en had haast tranen in de ogen, een geruststelling.
De motor- en autocross in Vlaanderen kampt de laatste jaren met grote uitdaging, onder andere door stevige en negatieve uitspraken van rechtbanken. Het blijft de taak van de politici om waar mogelijk te zorgen voor oplossingen. Van het circuit van Zolder en het rallycrosscircuit van Duivelsberg, over het motorcrosscircuit van Lille, tot het Glossocircuit in Arendonk: voor alle dossiers zoeken we steeds naar een werkbare oplossing.
Omdat er onder motorcrossers in Lommel twijfel werd veroorzaakt over mijn steun aan de sport wil ik bij deze dan ook helder zijn: op geen enkel moment is de sluiting van het motorcrossterrein van Lommel een optie geweest. Zeker niet voor mij”.
Bron: Facebook Zuhal Demir
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven