Skip to main content

MotoGP race Dutch TT 2022 op TV: veel hogere kijkcijfers dan vorig jaar

Naast de meer dan 100.000 bezoekers op de tribunes van het TT-Circuit in Assen, keken nog eens 460.000 mensen naar de lineaire televisie live-uitzendingen van de MotoGP 2022 op Ziggo Sport, Ziggo Sport Select en NPO1. Dat totaalcijfer is flink hoger dan vorig jaar, toen er 368.000 kijkers geteld werden. De stijging kwam maar voor een klein deel bij de NOS terecht, maar was vooral bij Ziggo Sport goed te merken. Dit blijkt uit de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek. 

De kijkcijfers werd ook dit jaar verdeeld tussen twee TV-zenders: Ziggo Sport en de publieke omroep NOS, die op de wedstrijddag allebei de hele dag vanuit het circuit live-uitzendingen verzorgden. Voor Ziggo Sport was dit, als vaste MotoGP-zender, ook al op vrijdag en zaterdag het geval; de sportzender van kabelmaatschappij VodafoneZiggo nam begin dit seizoen de rechten van Eurosport over om alle sessies live op TV en online in beeld te mogen brengen. 

NOS vs. Ziggo Sport

Zoals altijd keken ook dit jaar de meeste mensen naar de NOS op NPO1, met als hoogste gemiddelde 303.000 kijkers voor de belangrijkste klasse, de MotoGP. Bij Ziggo Sport keken er op datzelfde moment 139.000 gemiddeld, maar daarnaast waren er op Ziggo Sport Racing, onderdeel van het Select pakket, ook nog eens 18.000 kijkers. Hiermee scoort Ziggo fors hoger dan Eurosport dat in de afgelopen jaren tijdens de Dutch TT deed. Die goede score van Ziggo is best opvallend, dit ‘eigen’ sportkanaal is immers alleen te zien bij de abonnees van de kabelzender, terwijl Eurosport in bijna alle Nederlandse huishoudens te bekijken is. 

In vergelijking met de cijfers van vorig jaar, moet wel vermeld worden dat de concurrentie toen enorm was: Matthieu van de Poel pakte de gele trui in de Tour de France, Max Verstappen won in de Formule 1 de GP van Oostenrijk en het Nederlands Elftal werd uitgeschakeld in de achtste-finales van het uitgestelde Europees Kampioenschap 2022. Aan de andere kant werden er toen maar 11.000 bezoekers op het circuit toegelaten, waardoor de gedwongen ‘thuisblijvers’ op de televisie aangewezen waren om de Dutch TT 2021 te volgen. 

Voorgaande jaren

Relevanter is daarom misschien de Dutch TT van 2019, toen er net zoveel bezoekers op het circuit waren en ern ook bijna net zoveel kijkers als dit jaar (457.000) naar de televisie keken, waarvan 407.000 bij de NOS en 50.000 bij Eurosport. Dit aantal lag wel veel lager dan de 586.000 kijkers in 2018 (438.000 NOS, 148.000 Eurosport) en dat was dan weer flink lager dan de 793.000 TV-kijkers in 2017 (644.000 NOS, 149.000 Eurosport).

Cijfers tabel: 

  • KDH: de kijkdichtheid van een programma of tijdvak is het gemiddelde percentage kijkers per seconde, gedurende dit programma cq. tijdvak.
  • MADL: Het marktaandeel is het percentage kijkers naar een programma of de zender, gepercenteerd op het totale kijkerspubliek binnen de doelgroep.
  • GEM: het gemiddeld aantal personen dat naar het programma heeft gekeken (kijkdichtheid). Dit cijfer is vergelijkbaar met de cijfers van voor 2021, toen SKO ook de Totaal telwijze voor totaalbereik ging vermelden.
  • TOT: het aantal personen dat minimaal 1 minuut aaneengesloten naar het programma heeft gekeken (bereik)

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws