Vandaag heeft organisator Dorna aangekondigd dat het MotoGP-wereldkampioenschap in 2023 op het Sokol-circuit in Almaty in Kazachstan zal gaan racen. Daarmee wordt voor de tweede keer in korte tijd voor een discutabele locatie gekozen, nadat recent werd aangekondigd dat MotoGP ook in Saoedi-Arabië gaat rijden, terwijl er de laatste tijd juist steeds luidere kritiek is op de mensenrechtensituatie daar.
Kazachstan is een voormalige Sovjet-republiek, die weliswaar als een ‘partner’ van Rusland wordt gezien, maar zich ook vaak afzijdig houdt van het huidige Russiche regime. Zo heeft Kazachstan afgelopen week de “referenda” in het door Rusland bezette deel van Ukraïne niet erkend. In het land heeft President Kasim-Zhomart Tokayev veel macht en wordt als leider van een totalitair regime gezien, maar er is ook een beweging gaande richting een volledige democratie, wat in de geografische regio niet veel voorkomt. Toch kwamen er in januari van 2022 nog 227 mensen om bij grootscheepse protesten tegen de regering, waarbij 9900 arrestaties werden verricht.
Expansie
Veel reacties op de gang naar Saoedi-Arabië en Kazachstan zijn uiterst sceptisch, grotendeels door de discutabele keuze voor het land zelf, maar ook omdat het circuit ‘in the middle of nowhere” ligt en er daar geen enkele fanbase voor motorsport is. De algemeen heersende gedachte is dat de organisator alleen naar beide circuits gaat omdat het ontvangende land er zeer fors voor betaalt. Iets wat misschien voor Dorna ook noodzakelijk is, nadat het kampioenschap twee jaar lang amper bezoekers mocht toelaten bij de races, wat voor miljoenenverliezen zorgde. Daar komt bij dat het kampioenschap publiek in meer landen wil bereiken. Zo werd recent ook een contract getekend met het Buddh circuit in India, waar de immense motormarkt (20 miljoen nieuwe motoren per jaar) voor veel motorsportliefhebbers zorgt.
Lukt het om in Kazachstan een Grand Prix te rijden?
Critici denken dat het nog een zware dobber wordt om de Grand Prix van Kazachstan al in 2023 te organiseren, omdat er aan het circuit nog erg veel moet gebeuren. Daarbij wordt gewezen naar Finland, waar de afgelopen jaren voor het eerst geraced zou worden, maar waar de combinatie van het niet afkomen van het circuit, onrust rondom de financiële basis en de “geopolitieke situatie” (vlak bij Rusland), ervoor zorgde dat de Finse GP alsnog weer van de kalender verdween. Daar komt bij dat Dorna eerder zelfs langlopende contracten afsloot met circuits waarvoor nog geen schep in de grond was gegaan, die er dan later ook niet bleken te komen.
42 MotoGP races in 2023?
Het lijkt erop dat Dorna weer 21 raceweekends voor 2023 zal gaan aankondigen. Dat was ook al het geval voor 2022, maar de Finse GP ging (voor de tweede keer op rij) niet door. Omdat Dorna recent ook een sprintrace op zaterdagmiddag aankondigde, zullen er volgend jaar maar liefst 42 races zijn, 21 sprintraces op zaterdag en 21 volledige races op zondag.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven