Skip to main content

KNMV: in 2022 verschillende licenties voor verschillende motorsporten

Vanaf 2022 kunnen motorsporters bij de KNMV met een licentie voor een bepaalde tak van motorsport alleen nog maar deelnemen aan wedstrijden of trainingen voor diezelfde sport. Oftewel: met een motocrosslicentie mag je straks alleen nog maar deelnemen aan motocrossevenementen en -trainingen en heb je voor andere motorsport een tweede (betaalde) licentie nodig. 

Tot op heden was het zo dat je met bijvoorbeeld een offroad- of endurolicentie ook op een motocrossbaan kon trainen, maar die mogelijkheid vervalt nu. Dus heb je bijvoorbeeld een endurolicentie, maar wil je trainen op een motocrosscircuit of af en toe supermoto rijden? Dan heb je ook een licentie voor de motocross of supermoto nodig.

In de nieuwe licentiestructuur is er vooral een harde lijn tussen motorcross en enduro (offroad) getrokken. Reden hiervoor is de invoering van de verplichte bijdrage van 48 euro die motorcrossers moeten betalen aan het MX Masterplan, waarmee de KNMV en MON samen de motorcrossbanen willen redden. Die discussie loopt al veel langer, nadat een plan mislukte om 2 euro per crosstraining te betalen en overgestapt werd op een verplichte jaarlijkse bijdrage van 48 euro per jaar. Dat geld gaat naar een aparte “Masterplan” stichting waarin KNMV en MON in samenwerken.

Linksom of rechtsom moeten crossers in Nederland die 48 euro extra per jaar gaan betalen, of ze nu bij de KNMV of de MON rijden, zo hebben de leden van beide bonden goedgekeurd. Punt was dan wel dat alleen crossers zouden meebetalen aan het MX Masterplan, waarop de scheiding van licenties werd doorgevoerd. Dit treft vooral endurorijders die willen trainen op crossbanen, disciplines waartussen veel overlap is. 

Daarvoor heeft de KNMV het voor 2022 als volgt geregeld: alle enduro-licentiehouders betalen 60 euro minder voor hun licentie. Dat is mooi als ze alleen maar enduro rijden. Maar, willen ze toch ook op crossbanen trainen, dan moeten ze een cross-basislicentie erbij nemen voor de bekende prijs van 67,50 plus de Masterplan-bijdrage. Onder de streep betalen ze dan € 7,50 meer dan vorig jaar, plus de eerder genoemde jaarlijkse 48 euro voor de Masterplan-stichting, die nou eenmaal bij trainen op een crossbaan gaat horen. 

Voor alle andere disciplines lijkt er minder aan de hand: de KNMV-licenties voor Wegrace, Junior Racing, Trial, Dragrace en Motoball houden dezelfde prijzen als in 2021. Wel is het zo dat deelnemers uit deze disciplines ook niet meer zomaar een andere motorsport erbij kunnen doen, maar dit gebeurde toch al zelden. Overigens geldt voor de licentiehouders in Wegrace en Junior Racing dat ze met hun licentie wel mee mogen doen aan de Supermoto ‘asfalt only’ evenementen, die bij het Junior Racing worden georganiseerd. Supermoto-rijders die ook willen crossen betalen wel meer, maar hun licentie is dan weer 35 euro goedkoper geworden.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws