Het wordt even wennen, maar vanaf volgend jaar zal er een Ducati met 955 cc meedoen in de World Supersport-klasse, die tot nu toe voor 600cc motoren was. Met het toelaten van andere motorconfiguraties dan alleen maar 600cc viercilinders, hopen alle partijen in de mondiale motorsport de Supersport-klasse te redden van de ondergang.
Tot nu toe was het altijd simpel: in het WorldSBK Wereldkampioenschap Superbikes en Supersport werd geraced met omgebouwde straatmotoren, die dus ook altijd als straatmotor gehomologeerd moesten zijn. Oftewel: er moest een kentekenplaat op kunnen komen. De afgelopen decennia was het kampioenschap zeer populair, zodat veel motorrijders ook een sportieve motorfiets voor op de openbare weg kochten. Punt is nu alleen dat de markt voor (super)sportieve motoren volledig is ingestort; motorrijders kopen momenteel liever adventuremotoren en naked bikes.
Uitgestorven
Doordat bijna niemand meer een nieuwe sportmotor koopt voor gebruik op de openbare weg, werd het voor de fabrikanten verliesgevend om geld uit te geven aan de doorontwikkeling ervan. Op momenten dat de homologatie-eisen (vooral qua milieu) strenger werden, grepen de Japanse fabrikanten die kostenpost aan om helemaal te stoppen met dat model. Zodoende zijn de Yamaha YZF-R6, Honda CBR600RR, Suzuki GSX-R600 en Kawasaki ZX-6R niet meer te koop, wat een bom onder de raceklasse legt; de straatmotoren die aan de basis staan zijn er immers niet meer.
Om nu toch een klasse tussen de lichte 300’s en de 1000 cc superbikes in te houden, proberen de wereldwijde motorsportbond FIM en WorldSBK-organisator Dorna nu de supersportklasse open te stellen voor andere modellen, omdat ze anders binnenkort simpelweg ophoudt te bestaan. Al veel langer was het voor driecilinders toegestaand om 675 cc te hebben (Triumph Daytona 675, MV Agusta F3 675), wat nu uitgebreid wordt naar andere blokconfiguraties. Voor de Ducati wordt dit dus 955 cc, omdat het Italiaanse merk die machine al heeft.
Next Generation
Het mag duidelijk zijn dat de 155 PK die de Panigale V2 met zijn 955 cc véél te veel vermogen heeft; met 155 PK en 104 Nm ‘uit het krat’ zijn de traditionele 600’s kansloos. Daar moet nu dus wat voor verzonnen worden door de organisatoren, wat vooral zal leiden tot technische ingrepen. In het verleden gebeurden dat meestal door een kleinere luchtinlaat, maar de motorelektronica geeft nu volop mogelheden voor een andere manier om het vermogen te beperken met zogenaamde ‘torque maps’. Naast de Ducati komt er zo ook ruimte voor de Triumph Street Triple (driecilinder) die nu 765 cc heeft, alsmede voor de MV Agusta F3 (ook driecilinder) in de 798cc-versie. Verder heeft Kawasaki al jaren een 636 viercilinder, waar niet mee geraced mocht worden, dat wordt nu ook toegestaan.
Ducati stapt vol in de nieuwe versie van de klasse, die in Amerika Supersport Next Generation is gedoopt. In de World Supersport Next Generation wordt dat vooral duidelijk gemaakt door de komst van Oli Bayliss als coureur. Inderdaad, de zoon van wereldkampioen Troy en dus letterlijk de Next Generation.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven