Yamaha ontwikkelt officieel geluid voor elektrische aandrijvingen
Ondanks het feit dat Yamaha geen elektrische motorfietsen of -scooters in haar line-up heeft, ontwikkelde de Japanse motorfabrikant recent toch een elektrische aandrijvingunit. Daarbij komt nu een speciaal geluid voor elektrische motoren. Dit alles is nu nog onderdeel van het automotive “alive” of “αlive” aanbod van veringselementen en een aantal elektrische aandrijvingen, waaronder een elektromotor met 300 kW/475 PK.
Deze ‘motorblokken’ worden bij Yamaha ontwikkeld en gebouwd, zoals ze dat eerder ook voor Volvo deed met het bekende V8 motorblok, maar in een verder verleden ook voor andere autofabrikanten als Lexus, Lotus, Ford en Toyota. Overigens is de gang van zaken nu wel omgekeerd: Yamaha heeft de EV-unit ontwikkeld en gebouwd, om er daarna pas mee op zoek te gaan naar klanten die de aandrijvingsunits willen gebruiken.
De nieuwe elektromotor is bedoeld voor montage in auto’s van één motor op één wiel, waardoor een autofabrikant dus een auto kan bouwen met totaal 1200 kW/1900 PK. Daarnaast meldt Yamaha dus nu de ontwikkeling van een ‘officieel’ AD-geluid met “Technology for Resonating Experiences”, waarvoor een geschakelde “Engine” versie en een continu-aandrijving “EV” versie geluid werd gemaakt. De kans is groot dat Yamaha ditzelfde geluid zal gaan toepassen op elektrische motorfietsen en – scooters, waarbij het voor de hand ligt dat Yamaha voor het compacte 300 kW EV-blok ook met een motorfietsconcept zal komen. Overigens heeft Europa voor elektrische voertuigen een geluidssignaal verplicht gesteld, maar dit geldt alleen onder de 20 km/u.
Geschakelde versie:
Continu versie:

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven