Ondanks het feit dat enduro-modellen pas vanaf 2024 aan de Euro5 emissie-eisen hoeven te voldoen, stopte Yamaha Motor in Nederland al met het verkopen ervan. Voor modeljaar 2019 staan de WR450F en WR250F modellen al niet meer in de Nederlandse prijslijst van het Japanse merk. dit omdat de fabriek ze vanuit Japan niet meer als Europees gehomologeerde straatmotor aanlevert. Opvallend, want bij andere merken worden er zelfs nog ‘vuilere’ tweetaktmodellen gehomologeerd, terwijl Yamaha nu haar ‘schonere’ viertakten al uit de markt neemt. Dit heeft zeer waarschijnlijk te maken met het strakker aanhalen van interne regels bij de Japanse auto- en motorindustrie in de afgelopen jaren, waardoor er nog strenger naar het voldoen aan alle regels wordt gekeken.
Tot nu toe waren er bij de grote merken maar twee merken met officiëel gehomologeerde offroad-motoren actief: Yamaha en KTM. Dit omdat de Japanse fabrieken moeite hebben met de garantiestructuur van competitiemodellen en de wat ondoorzichtige gang van zaken rondom homologatie voor straat- en wedstrijdgebruik. De nationale importeurs van andere Japanse merken gebruiken dan ook vaak een externe partij om motoren te homologeren, waarbij na aankomst in Europa per motorfiets een kenteken wordt aangevraagd in een land waar dit makkelijk gaat.
Overigens lijkt de stop niet voor alle landen te gelden, want Yamaha Motor Europe heeft nog wel 2020-productpagina’s voor de WR450F en WR250F voor Belgische klanten. Dit heeft er mogelijk rmee te maken dat D’Ieteren in België een privé-importeur is, terwijl Yamaha Motor Europe, branche Netherlands (zoals Yamaha Motor Nederland officieel heet), een volledige dochteronderneming van Yamaha zelf is. De Yamaha-importeurs in landen waar de verkoop van de WR nog doorgaat, zullen nu dus ook de homologatie-per-exemplaar methode moeten gebruiken, wat door de Japanse fabriek niet wordt toegestaan aan fabrieksvestigingen. Overigens kunnen Nederlandse dealers deze route nog wel gebruiken.
In de aanloop naar de invoering van de Euro 5 homologatie voor motoren, wisten de lobbyisten van de motorindustrie (ACEM), de offroadmotoren buiten het tijdschema te houden. Motorfietsen vallen in de Europese wetgeving als geheel binnen de L-categorie van twee- en driewielige voertuigen in de zogenaamde L3-categorie. Daaronder zijn er aparte subcategoriën voor enduromotoren (L3e-AxE) en ook voor trialmotoren (L3e-AxT), die dus tot 2024 uitstel kregen. Dit heeft niet zozeer met de emissie te maken, maar vooral met de veiligheidsystemen. Die moeten voor offroadmodellen nog ontwikkeld worden, zoals een gecombineerd remsysteem of ABS, maar ook de in Euro 5 verplichte onboard-diagnostics. Het lijkt erop dat alleen KTM en haar sub-merken Husqvarna en GasGas hierop gaan inzetten.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven