Op de EICMA motorshow in Milaan steekt op de Kawasaki-stand, uit een houten box, een 21 inch gespaakt voorwiel met een enkele remschijf, voorzien van een remklauw met ABS. Op de box meldt een opschrift dat het gaat om een nieuw Kawasaki KLE-model, qua presentatie gericht op rallyrijden. Te zien zijn, naast het voorwiel, een hoge opbouw aan de voorzijde van het model, aftermarket motorcross-handkappen, upsidedown voorvork, de onderste kroonplaat, een ogenschijnlijk nog niet helemaal compleet bevestigde radiateur en een ‘perimeter’ frame.
Artikel gaat verder onder de foto’s (bron: EICMA)
Meest logisch: 2025 Kawasaki KLE 500
Het lijkt het meest logisch dat de nieuwe offroad een KLE 500 op het platform van de bestaande Z500, Ninja 500 en Eliminator 500 wordt. Dit moet dan een ruigere variant van de (in Nederland niet meer leverbare) Versys-X 300 opleveren, die 300 heet intern trouwens KLE300C heet. De richting van de twee uitlaatbochten lijkt dan ook dezelfde richting te volgen als op de huidige 500’s van Kawasaki.
Het is alleen wel zo dat de huidige Versys-X 300 een wave-remschijf en Nissin remklauw aan de andere kant van het voorwiel heeft. Daar komt bij dat de motor in de box duidelijk niet voorzien is van een buizenframe, wat wel het geval is bij de Z500/Ninja?eliminator 500 en trouwens ook bij de Versys-X 300.
Of: Kawasaki KLE 650
De offroad-motorrijder en het voorwiel met de IRC offroadband wekken de suggestie dat de nieuwe KLE veel meer een allroad wordt dan de huidige Versys modellen, die altijd volledig op de weg gericht zijn geweest. Dat betekent dat een hardcore offroad 650-versie van de Versys 650, als tegenhanger van de zeer succesvolle Yamaha Ténéré 700, eigenlijk niet zo voor de hand ligt. En ook daarvoor geldt, dat de Versys een buizenframe heeft en de uitlaatbochten de andere kant op buigen. Blijft over de mogelijkheid van een nieuw chassis voor het bestaande 500cc motorblok, maar dat is een dure operatie.
Of: KX450 crossmotor met kenteken?
Andere optie is een crossmodel als de KX250 of KX450 met een kenteken; het frame met de (ruwe) lasnaad doet daar ook het meest aan denken. Maar, die zijn dan weer niet van ABS voorzien en extreem duur en ingewikkeld om voor gebruik op de openbare weg geschikt te maken. Iets wat voor een KLE-model toch een vereiste is. Plus: dat zijn allemaal eencilinders.
Eerdere KLE 500’s
De naam KLE werd door Kawasaki alleen in Europa gebruikt voor de KLE500, die van 1991 tot 1999 werd gevoerd, even terugkwam in 2005 maar sinds 2007 niet meer verkocht wordt. De box op de EICMA meldt dan ook “Established 199”. Het model werd indertijd ook al aangedreven door een paralleltwin en zag er wat ‘bijzonder’ uit, met opvallend ronde vormen. Nadat de KLE500 uit de line-up verdween werd het model opgevolgd door de Versys 650, met de interne voertuigcode KLE 650.
2025 Kawasaki KLR 650
In de USA verkoopt Kawasaki al jaren een KLR 650, KLR 650 S en KLR 650 Adventure (foto onder). Het lag dan ook best voor de hand dat de huidige Amerikaanse KLR650 alsnog naar Europa zou komen, vooral omdat fans al jaren roepen dat een simpele offroadmotor in de moderne line-up ontbreekt. Punt is alleen dat de KLR een eencilinder is, terwijl in de houten box duidelijk twee uitlaatbochten zichtbaar zijn.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven