Skip to main content

Triumph roept flink aantal Modern Classics terug

In de USA heeft  Triumph Motorcycles America, Ltd. een terugroepactie bekend gemaakt voor 8801 motoren van de modellen Bonneville T100 en T120, Scrambler 900, Speed Twin 900, Street Scrambler en Street Twin. Volgens de Britse motorfabrikant bestaat bij één procent van de uitgeleverde motorfietsen de mogelijkheid dat er kortsluiting ontstaat bij de dynamo, die bij MAHLE Electric Drives Japan Corporation vandaan komt.  

Volgens het bij de NHTSA ingeleverde recall-rapport kunnen daar mogelijk twee draden te dicht bij elkaar komen, waardoor er stroom tussen de draden kan ‘overslaan’. Dit kan kortsluiting tot gevolg hebben, maar er wordt ook gesproken over mogelijk brandgevaar. Het gaat daarbij globaal om motorfietsen die tussen begin 2021 en eind 2023 zijn geproduceerd, maar er worden in het door Triumph ingestuurde document (PDF) per model ook specifieke productieperiodes aangegeven.

Mogelijk al opgelost

In het document geeft Triumph ook aan dat de eerste meldingen van mogelijke problemen dateren van eind 2022, waarop in maar 2024 eerst ‘Service Bulletin 615’ naar de dealers werd uitgestuurd. Daarna werden er alsnog twee gevallen van brand gemeld, waarop werd opgeschaald van een intern Service Bulletin (bij volgend onderhoud) naar een officiële recall (direct naar de dealer).

Dit betekent wel dat er sinds de eerste meldingen al veel motoren bij de dealer zijn geweest, waar dan door het Service Bulletin een aanpassing aan de bedrading van de dynamo moet zijn gedaan. Dit zorgt er wel voor dat bij eerder gemaakte kosten rondom dit probleem, er mogelijk terugbetaling plaatsvindt.

Oplossing is eenvoudig

De praktische oplossing van het probleem lijkt overigens simpel: met een beugeltje (“clip”) wordt de bedrading beter uit elkaar gehouden, waardoor er tussen de stroomdraden geen onbedoelde verbinding meer kan plaatsvinden.

In Nederland is er nog geen terugroepactie in het terugroepregister van de RDW aangemeld.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws