Honda heeft een terugroepactie opgezet voor de CRF1100 Africa Twin. Mogelijk valt bij sommige modellen de remdruk deels weg, waardoor de remweg langer kan worden dan normaal of ingeschat door de berijder. Dit komt omdat de terugslagklep in ABS modulator vast kan komen te zitten. Wanneer deze klep vast zit, kan er lekkage ontstaan, waardoor er te weinig remdruk opgebouwd wordt om goed te vertragen. Reden is dat er teveel vet is gebruikt op de O-ring van de zuiger die vast zit aan het remvloeistof reservoir.
Bij de RDW is nog niet meer informatie bekend over hoe klanten geïnformeerd gaan worden en wat er gedaan wordt aan de mogelijke oorzaak. Ook is nog niet bekend welke bouwjaren allemaal betrokken zijn bij de recall.
De recall is echter ook ingezet in Canada. Zij weten te melden dat het enkel gaat om bouwjaar 2020. Honda dealers daar zullen de ABS modulator nakijken en waar nodig vervangen.
Het is niet de eerste keer dat Honda in het nieuws is met betrekking tot een terugroepactie op de Africa Twin. Afgelopen december zijn er eveneens twee recalls ingezet. De eerste betrof het kunnen loskomen van de gemonteerde koffers. Bij deze recall zou het gaan 1.000 cc versie van de Africa Twin met bouwjaren 2017 tot en met 2019.
Later in december heeft Honda nog een recall moeten melden voor de Africa Twin. In dit geval ging het om de 1.000 en 1.1.00 cc versie. De reden van de recall was het verstopt kunnen raken van het brandstoffilter. De verstopping kon dusdanige vormen aannemen dat de motor zelfs uit kon vallen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven