Sinds de invoering van Euro 5 mogen motorfietsen volgens de norm maximaal 77 decibel – dB(A) – aan geluid produceren. De uitgevoerde metingen om te controleren of motorfietsen aan deze voorwaarden voldoen, zijn onderworpen aan verschillende eisen. Deze eisen zijn staan in reglement 41-60 van de Economische Commissie Europa van de Verenigde Naties (UNECE). Die dus eens in de zoveel jaar tegen het licht gehouden wordt. Vanaf januari 2025 geldt er echter een strengere geluidsnorm voor motorfietsen. Onder reglement 41.05 blijft het maximale aantal decibel wel gewoon gelden. Het gaat eerder om de manier van meten die wordt aangescherpt.
Nieuwe geluidsnorm is vooral nieuwe meetmethode
Meest opvallende aan de nieuwe meetmethode is dat deze niet meer door de fabrikanten zelf uitgevoerd mag worden, maar door een onafhankelijke instantie. Welke instantie dit wordt, is nog niet duidelijk. In de huidige situatie is het zo dat fabrikanten de test zelf uitvoert en dat van een fabrikant verschillende modellen steekproefsgewijs worden gecontroleerd.
Deze externe controle is echter niet de enige aanpassing. Vanaf 2025 wordt ook de uitvoering meting zelf op een anders. In de huidige regelgeving is het zo dat een motorfiets met 50 kilometer per uur langs moet rijden (in een ‘geschikte’ versnelling) en dan moet voldoen aan de geluidsnorm. Deze meting wordt dan op twee verschillende manieren uitgevoerd.
De eerste is een constante snelheidsmeting en de tweede een vol gas acceleratiemeting. Beide dienen uitgevoerd te worden in dezelfde versnelling. In de nieuwe regelgeving varieert de snelheid van 10 tot 100 kilometer per uur. Hierbij wordt er niet enkel gekozen voor de meest ‘geschikte’ versnelling, maar wordt in alle mogelijke versnellingen gereden tot 80 procent van het maximale toerental. Opvallend aan de wijziging in deze regelgeving is dat deze niet enkel bij de UNECE vandaan lijkt te komen. De Europese vereniging van motorfabrikanten (ACEM) heeft dit voorstel al in 2020 neergelegd bij de UNECE.
Meetmethode geluidsnorm
De meetmethode zelf voldoet dus aan strenge eisen. Dit geldt dan niet enkel alleen voor de plaatsing van de microfoons, maar gaat ook over het oppervlakte en de weer condities. Voor de geluidsmeting moet er gebruik gemaakt worden van twee microfoons. Deze staan in een rechte lijn tegenover elkaar, op een afstand van 15 meter en op 1,2 meter hoogte. De test vindt plaats over een totale afstand van 40 meter. Uitvoering van de meting is dan weer over een afstand van 20 meter. De motorfiets rijdt daarbij tussen de microfoons door. Effectief vindt de meting dus plaats op 7,5 meter afstand van de motorfiets bij het passeren van de microfoon. Hierbij voldoet ook het gebruikte asfalt aan bepaalde normen, omdat verschillende type asfalt de meting kunnen verstoren door afrolgeluiden van de banden. Daarbij moet het asfalt ook volledig droog zijn en de omgeving volledig vlak. Dit geldt niet enkel voor de weg en het landschap, maar geldt ook voor objecten. Deze mogen namelijk niet binnen een afstand van 50 meter van de testopstelling staan, omdat deze het geluid eventueel weerkaatsen en zo de meting verstoren.
tekst gaat verder onder de afbeelding
Voor de vol gas acceleratiemeting houdt de test uiteraard wel rekening met veilig rijgedrag. Op het moment dat uit de test blijkt dat er bij vol gas bijvoorbeeld wielspin of een wheelie optreedt, zal deze uitgevoerd worden in een hogere versnelling, totdat de versnelling gevonden is waarbij deze effecten niet optreden. Het is dus niet zo dat de vol gas meting in iedere versnelling uitgevoerd wordt, maar dat de test ook rekening houdt met de geldende verkeersregels en veiligheid.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven