Skip to main content

Recall: Honda terugroepactie Africa Twin, Fireblade, Goldwing en NT1100

Honda roept een groot aantal motorfietsen terug naar de dealers wegens een mogelijk probleem met de brandstofinjectie, die er opeens mee kan stoppen. De betrokken modellen zijn de CBR1000RR SP en het standaard Fireblade-model, de Goldwing GL1800 in een twee uitvoeringen, de Africa Twin 1100 in drie versies en de NT1100. Opvallend is daarbij dat het om volledig verschillende motorblokconfiguraties gaat; de vier-in-lijn van de Fireblade, maar ook de zescilinder van de Goldwing 1800 en tevens de paralleltwin van de Africa Twin (foto) en zustermodel NT1100.

Het gemelde euvel kan (!) er bij modellen met een gewone versnellingsbak voor zorgen dat het motorblok -en dus de aandrijving- opeens uitvallen, terwijl hierdoor bij de modellen met Dual Clutch Transmission (DCT) de koppeling kan ontkoppelen, wat er dubbel voor zorgt dat de aandrijving opeens wegvalt.

De melding komt deze week overigens uit het Europese Safety Gate: the EU rapid alert system for dangerous non-food products, waarvan de ervaring wel leert dat sommige terugroepacties regelmatig al wat ouder zijn. De officiële recall-melding betekent dat Honda eigenaren zal moeten aanschrijven, of dit al gedaan heeft, om ze te vragen naar de dealer te gaan voor een technische aanpassing onder garantie. Dit geldt voor onderstaande modellen, die gefabriceerd zijn tussen de genoemde data. 

Modellen Honda recall + productiedata

CBR1000SP: 09.12.2019 – 12.07.2022;
CBR1000ST: 26.12.2019 – 10.06.2022;
NT1100D: 27.09.2021 – 14.06.2022;
CRF1100A/D: 09.12.2019 – 25.04.2022;
CRF1100D2/D4: 20.08.2019 – 31.05.2022;
CRF1100A2/A4: 20.08.2019 – 08.07.2021.
GL1800DA: 04.12.2020 – 27.04.2022;
GL1800BD: 02.12.2020 – 08.06.2022;

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws