Ducati gaat een terugroepactie voor de nieuwe 2021 Multistrada V4 uitvoeren, wegens een mogelijk probleem met de klepgeleiders van het Granturismo-blok, waarvan het materiaal niet aan de specificaties voldoet. Uit verschillende bronnen komen berichten dat er een zogenaamd “stop-riding” bericht zal volgen, in ieder geval is de uitlevering van nieuwe motoren stilgelegd. Eigenaren van de reeds verkochte motoren krijgen het advies niet meer met de motorfiets te rijden, al is er nog maar een zéér klein aantal daadwerkelijk aan klanten geleverd. Eerst moet uitgezocht worden welke motoren het onjuist gefabriceerde onderdeel aan boord hebben. Alle motoren met de betreffende onderdelen worden dan teruggestuurd naar Italië, wat ook zal gaan gebeuren met een deel van de reeds uitgeleverde Multistrada’s. Daar wordt het volledige motorblok dan gewisseld.
Wat het exacte probleem is, is (nog) niet bekendgemaakt, maar mogelijk heeft het ook te maken met het nieuwe klepveerretoursysteem waarmee het Granturismo-blok is uitgerust, in plaats van de bekende desmodromische klepbediening waarmee Ducati al decennia werkt. Dit klepveerretoursysteem werd geïntroduceerd bij de Multistrada, zodat de onderhoudsintervallen voor de controle op klepspeling dan naar 60.000 kilometer kunnen. De berichten die aan klanten wereldwijd worden gestuurd hebben het echter bijna allemaal over de klepgeleiders, al wordt in Duitsland ook wel gesproken over klepstelen. De problemen zouden niet bij alle motoren voorkomen, omdat de betreffende onderdelen bij twee leveranciers vandaan komen: eentje uit Duitsland en eentje uit Japan, waarbij de laatste voor de genoemde problemen zou zorgen.
Overigens is de recall nog niet gepubliceerd in de wereldwijde terugroepregisters.
Update14 april 2021:
Ondertussen is de terugroepactie ook aangemeld bij het RDW en andere internationale overheidsinstanties. Waardoor er nu ook meer duidelijkheid is over de exacte oorzaak van de terugroepactie. De motorklepgeleiders kunnen overmatige slijtage vertonen. Hierdoor kunnen deze afbreken, met als gevolg dat de klep kop in de cilinder terecht kan komen. Dat hierdoor het motorblok in één keer vast kan lopen is wel duidelijk. De specifieke actie die Ducati zal uitvoeren is bij het RDW nog niet gemeld. Maar wereldwijd maken de overheidsinstanties melding van het inderdaad vervangen van het complete motorblok. Dit zal niet bij elke Multistrada V4 hoeven te gebeuren, omdat er voor de productie van de klepgeleiders gebruik is gemaakt van twee leveranciers, waarbij er dus één overmatige slijtage vertoont. Om hoeveel motoren het precies gaat is nog niet duidelijk.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven