BMW Motorrad roept in de USA en Canada tienduizenden R1250GS en R1250RT modellen terug wegens een mogelijk probleem met de ingaande as van de versnellingsbak in het boxermotorblok, die in uitzonderlijke situaties beschadigd kan raken of zelfs breken. Die ‘uitzonderlijke situatie’ ontstaat bij een groot verschil tussen de toerentallen van het achterwiel en het motorblok, waarbij vooral offroadgebruik als potentiële oorzaak wordt aangewezen.
Uitzonderlijke situaties
In Canada wordt nog toegevoegd dat “plotselinge verandering in de snelheid van het achterwiel ongebruikelijk is, maar zich kan voordoen in een offroad-situatie waarbij een draaiend achterwiel plotseling vertraagt tijdens de landing na een sprong”. Dit lijkt voor de RT-modellen (K52) geen voor de hand liggende actie. In de terugroepactie wordt (daarom?) alleen de R1250RTP politie-uitvoering genoemd. Voor de R1250GS gaat het over zowel de standaard (K50) versie als het Adventure (K51) model.
Service bulletin vs. terugroepactie
Opvallend genoeg is de oplossing die BMW hiervoor aangeeft een aanpassing van de software van de motorfiets, die in de USA wettelijk uitgevoerd moet zijn voordat een nieuwe motor door een dealer uitgeleverd mag worden (afbeelding onder). Voor reeds verkochte motoren wordt dan volstaan met het vernieuwen van de software bij ‘het volgende bezoek aan de werkplaats’, waarvoor eigenaren wel speciaal worden uitgenodigd, inclusief haal- en brengservice. In Europa is er geen melding van een officiële terugroepactie gedaan, de kans is groot dat er hier gekozen wordt voor een ‘service bulletin’, wat lijkt op de Amerikaanse manier van werken, alleen dan zonder openbare aankondiging ervan. Eind vorig jaar was die Europese terugroepactie er nog wel, omdat er vocht in het Paralever-cardanhuis van de boxermodellen kon komen.
UPDATE 25 april 2023: de recall wordt nu ook Europees uitgerold
Amerikaanse terugroepacties: streng maar uiterst transparant
De hele Amerikaans recall-procedure wordt zeer uitgebreid uit de doeken gedaan in het uiterst strenge systeem van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). In Europa gebeuren dergelijke acties altijd veel onopvallender, met een meer terughoudende rol van de overheid. Hieronder een verslag dat BMW als onderdeel van de betreffende Amerikaanse recall indiende, zoals in Amerika direct van fabrikanten wordt vereist en vervolgens openbaar gemaakt.
Terugroepactie 2019- 2022 BMW Motorrad R1250GS in USA – NHTSA – BMW of North America, LLC
“In oktober 2020 ontving BMW Motorrad een melding over een BMW R1250GS uit 2019 in Italië, waar een klant klaagde over een kapotte ingaande as van de versnellingsbak met een blokkerend achterwiel. Daarna kwamen Nederland in oktober en november 2020 twee aanvullende, soortgelijke klachten binnen uit Italië over BMW R1250GS-modellen uit 2019. Daarop is een technisch onderzoek gestart.
Daarop werd een programma voor het retourneren van onderdelen geïmplementeerd en contact opgenomen met de leverancier (Musashi Europe GmbH, Duitsland) van de ingaande as van de versnellingsbak. Het viel daarbij op dat alle drie de klachten motorfietsen betroffen die waren geproduceerd in juni 2019, maar een review van het productieproces van de leverancier bleef zonder resultaten. Laboratoriumanalyses, bestaande uit evaluaties van materiaaleigenschappen, röntgenfoto’s, scans met elektronenmicroscopen en oppervlaktebehandelingsonderzoeken leverden ook geen bevindingen op. Deze eerste analyses konden geen oorzaak of systematische productieafwijking vaststellen.
In juli 2021 volgde een klacht over een BMW R1250GS Adventure uit 2019 in Frankrijk, over een gebroken ingaande as van de versnellingsbak, maar zonder blokkerend achterwiel. Nieuwe analyses werden uitgevoerd, waaronder een voortzetting van het onderdelenterugnameprogramma, en aanvullende productiebeoordelingen en audits van leveranciers. Daarnaast werden diverse FMEA’s (Failure Mode and Effects Analysis) uitgevoerd.
Aanvullende testen op vermogensbanken en op de weg volgden, inclusief rijscenario’s waarin de berijder de motorfiets foutief gebruikt. Verdere laboratoriumtesten werden uitgevoerd met vermogen/koppel toepassingen, lastwisselingspulsaties, röntgenstralen en sessies op een vermogensbank. De oorzaak kon nog steeds niet worden geïdentificeerd en de markt werd verder gevolgd.
In juni 2022 werd BMW op de hoogte gesteld van een incident met een BMW R1250GS uit 2019 in het Verenigd Koninkrijk, dat resulteerde in een crash met verwondingen tot gevolg. BMW intensiveerde het onderzoek en analyseproces. In augustus 2022 werd BMW op de hoogte gesteld van van een crash zonder letsel met een R1250GS uit 2019 in Tsjechië. De analysewerkzaamheden gingen door, inclusief een beoordeling en vergelijking tussen de R1250-modellen en de vorige generatie R1200 modellen van het ontwerp van het motorblok, de versnellingsbak en aandrijflijn en operationele parameters.
Het technische onderzoek concludeerde dat “bij bepaalde motorwerking en rijomstandigheden, d.w.z. een abrupt verschil tussen het motortoerental en het toerental van de eindaandrijving, een overbelasting van de versnellingsbak ingaande as kan optreden. Dit kan leiden tot schade aan of breuk van de ingaande as van de versnellingsbak en mogelijk resulteren in een geblokkeerd achterwiel.”
Op 10 januari 2023 besloot BMW USA daarom een vrijwillige “safety recall” terugroepactie uit te voeren voor ongeveer 6.812 motorfietsen wegens “de ingaande as van de versnellingsbak die, onder bepaalde bedrijfs- en rijomstandigheden van de motor beschadigd kan raken en uiteindelijk breken.
De terugroepactie betreft alle BMW R1250GS van de modeljaren 2019 – 2023 die geproduceerd werden van 19-09-2018 tot en met 14-12-2022. Daarbij is het verplichte “geschat percentage met defect” door BMW of North America op 100 % gesteld in haar melding aan overheidsinstantie NHTSA. In die melding staat ook dat de Amerikaanse BMW Motorrad dealers werden ingelicht vanaf 18 januari 2023, terwijl klanten de melding vanaf 10 maart 2023 kunnen verwachten.”
Update 27 januari 2023: het over BMW Motorrad altijd zeer goed geïnformeerde Duitse motorblad Motorrad meldt dat het hier om 250.000 motoren wereldwijd gaat.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven