Skip to main content

Radar: motorschade en meer verbruik door E10 benzine

Sinds oktober 2019 leveren bijna alle tankstations E10 als Euro95 standaardbenzine. Dit is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd, wat beter voor het milieu zou zijn, omdat er voor bio-ethanol geen fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald. We zijn nu even bezig met E10-benzine en consumenten TV-programma Radar vroeg daarom gebruikers om hun ervaringen. In de uitzending van gisteren bleken die vooral zeer negatief te zijn, een minder lekker lopend motorblok en vooral een hoger verbruik kwamen voorbij. 

Het item van het AVROTROS tv-programma was zeker geen wetenschappelijk onderzoek, maar het laat veel personen aan het woord die melden problemen met E10 brandstof te hebben, waarbij vooral 50cc-scooters met kleine motorblokken als probleemgeval worden genoemd. Ook voor auto’s wordt aangegeven dat brandstof met E10 onderdelen aantast en het brandstofvebruik verhoogt. Daarbij komt dat er meer roestvorming als symptoom wordt genoemd als gevolg van meer vocht (water) in E10 brandstof, wat vooral in de benzinetank extra lastig is. Dit kan immers bij motorfietsen een extra groot probleem opleveren, omdat veel motoren de hele winter stilstaan en de tank dan van binnen kan gaan roesten. Daarnaast bestaat er er een kans op water in de motorolie, zoals een expert demonstreerde. 

Overigens is het wel zo dat alle grote motorfietsfabrikanten garanderen dat hun recente modellen zonder problemen op E10 moeten rijden. 

Update: onderzoek van Nieuwsmotor levert op dat bij de zogenaamde “premium” benzines (Shell V-Power, Esso Synergy+, BP Ultimate) weliswaar een E5 sticker wordt gebruikt, maar dat er daarin géén (dus 0%)bio-ethanol wordt bijgevoegd! Dit is dus een goed maar duurder alternatief. https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/24931-duurdere-e5-super-benzine-bevat-meestal-geen-bio-ethanol 

Terugkijken kan hier: E10 – Goed voor het milieu, maar ook voor je motor? https://www.npostart.nl/POMS_AT_15814792

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws