Skip to main content

Politie en Defensie zoeken 150 nieuwe, onopvallende motoren

De Nederlandse Politie is, samen met het ministerie van Defensie, via een Europese aanbesteding op zoek naar minimaal 150 nieuwe, onopvallende motorfietsen in drie categorieën: Basismotorfiets Enduro/Offroad, Lichte motorfiets en Zware motorfiets. Naast de motoren zelf moet er ook gezorgd worden voor de zogenaamde ROB: Reparatie, Onderhoud en Banden. De aanbieder moet minimaal vier motormerken aanbieden, maar voor meer merken worden extra ‘punten’ toegekend bij de toewijzing. 

‘De motorfiets dient ten behoeve van het onopvallend uitvoeren van de werkzaamheden niet op te vallen in het straatbeeld en om die reden geen opvallende kenmerken te hebben ten opzichte van reguliere uitvoeringen van het betreffend merk en type in Nederland. Hierop dienen o.a. de uitrusting, zoals velgen, spoilers, merk, type, kleur afgestemd te zijn en in een gangbare uitvoering te worden geleverd’, aldus de aanbestedingsdocumenten. Verder zijn er nog een groot aantal ‘wensen’ en ‘eisen’ in de tender genoemd.

Dienst Speciale Interventies, arrestatieteams en observatie

De aanbesteding geldt in beginsel voor twee jaar, waarna de overeenkomst nog twee keer met één jaar verlengd kan worden. Tot 2026 worden er zo naar verwachting 100 onopvallende motorfietsen door de politie aangeschaft, waarvan een deel voor observatie- en arrestatieteams bestemd zal zijn. Tegelijkertijd wil Defensie er ook 50 kopen, vermoedelijk voor de Koninklijke Marechausse en gezamelijke afdelingen als de Dienst Speciale Interventies (DSI), waarin politie en Marechaussee samenwerken, maar ook operators van Commando’s en Mariniers worden ingezet. Zes zware onopvallende motorfietsen zullen in ieder geval in  het eerste jaar geleverd moeten worden, de Politie schaft na de eerste startorder jaarlijks steeds 10 tot 20 motorfietsen aan. In totaal vertegenwoordigt dit een aanschafwaarde van zo’n 3 miljoen euro. De ROB kost in dezelfde periode ongeveer € 400.000 – € 500.000. 

Zithouding in segmenten

Qua zithouding wordt gezocht naar een motorfiets waarbij de “Hoek romp ten opzichte van verticale as” tussen de 0 en 20 graden is, wat neerkomt op een zithouding die (zo goed als) rechtop is. Toch zegt de aanbesteding dat er juist naar een ruime diversiteit qua segmenten wordt gezocht, zoals Naked / Street, Classic / Heritage, Adventure / Allroad, Tour, Enduro / Offroad en zelfs Supersport of Sport, waarbij die zithouding niet heel makkelijk te realiseren zal zijn.

230 km/u topsnelheid, 0 – 100 in 4 seconden

Opvallend is dat voor het eerst ook elektrische motorfietsen een optie zijn, die moet dan wel een actieradius van 150 kilometer garanderen. Voor de Lichte en Zware motorfiets geldt dat ze voorzien moeten kunnen worden van zijkoffers en/of een topkoffer, valbeugels, kuip, windscherm, extra LED-verstralers en een telefoonhouder. Verder moet de Zware motor minimaal 230 km/u kunnen rijden met een acceleratie van 0-100 in 4 seconden als wens, maar 6 seconden als eis. voor de Lichte versie is dat 190 als topsnelheid en 0-100 in 7 seconden, voor de Basismotorfiets  geldt 130 als hoogste snelheidseis. De motorfietsen worden verder omschreven als “casco”, waarmee bedoeld wordt dat ze niet verder uitgerust hoeven te worden voor politietaken, zoals bij opvallende politiemotoren vaak wel het geval is. 

Elektronische opties

Qua moderne elektronica eist de Politie vooral voor de Zware motorfiets nogal wat: elektronisch instelbare vering, Keyless start, navigatie met Bluetooth, TPMS bandenspanningsmonitoren en Traction Control, voor de lichte motorfiets is dat een wens. Bij de nieuwe motoren wil de politie ook gebruik gaan maken van een “telematica” systeem, waarin -onder andere- kilometerstand, status informatie, GPS-positie, en onderhouds- en storingsmeldingen van de motorfiets worden bijgehouden. Andere bijzonder optie is dat er een knipperend grootlicht ingebouwd moeten worden, zoals dat bij opvallende politiemotoren ook het geval is. Opvallende eis is verder dat de Lichte en Zware motorfietsen een verlichte knop voor het volledig uitschakelen van de verlichting krijgen, wat ook geldt voor de dagrijverlichting. Die laatste voorziening moet er weer af kunnen als de motor aan het einde van zijn diensttijd komt. Overigens wordt dan zelf voor ‘ontmanteling en afstoot/vernietiging van de bestaande en nieuwe motorfietsen’ gezorgd, vermoedelijk via de Domeinen.

Geheim

Vertrouwelijkheid en beveiliging van gegevens is een groot onderdeel van de overeenkomst, er worden dan ook zeer hoge eisen gesteld op dat vlak. Dit gaat niet alleen om de technische beveiliging van data, maar ook op de inzet van ‘een exclusief team gescreende medewerkers dat toegang kan krijgen tot de gegevens van en over de Politie’, die zich committeren aan de voorwaarde dat ze ‘strikte geheimhouding in acht nemen met betrekking tot de gebouwen en de interne organisatie van de Politie, de identiteit van politiemedewerkers en alle overige informatie’, waarbij geheimhoudingsverklaringen en VOG-verklaringen een rol spelen. Overigens gebruikt de politie voor deze motorfietsen een extern wagenparkbeheerder in de vorm van Volkswagen Pon Financial Services.

 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws