Piaggio Groep geeft in het jaarrapport van 2024 aan dat de omzet en winst lager zijn dan vorig jaar. Echter de marge op de winst stijgt tot 16,9%. Hiermee noteert Piaggio Groep de hoogste marge ooit.
De eigenaar van Aprilia, Moto Guzzi en diverse bromfietsmerken heeft in 2024 481.600 voertuigen verkocht en daarmee een omzet van € 1,701 miljard behaald. In 2023 waren dit 559.500 voertuigen met een totale omzet van 1,985 miljard. Deze lagere omzet wijt Piaggio zelf aan het opruimen van de huidige voorraden zodat zij niet met een overschot 2025 moeten beginnen.
Minder winst, meer marge
De brutowinst bedroeg over 2024 € 286,7 miljoen. De marge op deze brutowinst is daarmee 16,9%. In 2023 was deze brutowinst met € 325,0 miljoen weliswaar hoger, maar de brutowinstmarge was dus lager doordat er ook een hogere omzet was behaald. De nettowinst bedroeg € 67,2 miljoen. Ruim € 20 miljoen minder dan in 2023, toen € 91,1 miljoen nettowinst werd behaald.
Dividend op aandelen
Op het aandeel Piaggo Groep wordt een laatste pre-share dividend van 4 cent per aandeel toegekend (ca. 2 % bij een huidige koers van € 1,939 per aandeel). Over heel 2024 is het uitgekeerde dividend 15,5 cent per aandeel.
Piaggio Groep
Deze cijfers gelden overigens voor de volledige Piaggo groep, waar dus ook diverse bromfietsmerken zoals Vespa, Gilera en Derbi onder vallen. Van motormerken Aprilia en Moto Guzzi zijn vooral de Aprilia RS457 en de Moto Guzzi Stelvio en V85 goed verkocht. In de racerij heeft de Aprilia Tuareg het seizoen gedomineerd en werd kampioen in elk kampioenschap dat het meedeed, waaronder de Transanatolia Rally in Turkije en het Italiaans Motorally kampioenschap. Ook de Africa Eco race werd gewonnen op een Aprilia Tuareg. In de MotoGP heeft Aprilia regerend wereldkampioen Jorge Martin voor het 2025 weten te contracteren.
CEO Michele Coaninno: “De Piaggio Group heeft een uitmuntende marge behaald in 2024 dankzij het zorgvuldige management van de productiviteit in een zeer afwijkende economische situatie. De lagere winsten is de directe consequentie van een correcte strategie van ons wereldwijde dealernetwerk om de voorraden te verminderen. Hierdoor kunnen we ons distributienetwerk winstgevend houden en tegelijkertijd voorbereiden op 2025 vanuit een pragmatisch perspectief. (…) Ook zijn we blijven investeren in onderzoek en technologie van onze producten en in onze fabrieken. Dit is de koers die we ook aanhouden voor 2025”.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven