Skip to main content

Nieuw: 2026 Benelli TRK 602X

Benelli vernieuwt zijn instapmodel met de presentatie van de definitieve versie van de TRK 602 X. De missie van deze motor is om het stokje over te nemen van de eerste telg uit de TRK-familie, de 502, die er destijds in slaagde het merk uit Pesaro naar de top van de verkoopranglijsten te brengen en een plek te veroveren tussen modellen die de zeer competitieve crossovermarkt jarenlang hadden gedomineerd. Om die reden heeft de R&D-afdeling veel geïnvesteerd om de vormen en technische kenmerken van de motorfiets te herdefiniëren – met als doel verbeteringen aan te brengen zonder de kernprincipes op hun kop te zetten.

Het ontwerp van de TRK 602 X bouwt voort op de stijlprincipes die werden geïntroduceerd bij de 702- en 902-serie, maar dan met als doel een vloeiender, consistenter en moderner design te creëren. De oppervlakken zijn gladder en strakker, zonder onderbrekingen of scherpe lijnen die de vorm zouden verstoren.


Deze zoektocht naar formele zuiverheid versterkt de iconische silhouetlijn van de TRK-familie, waardoor deze nog herkenbaarder wordt. Een voorbeeld hiervan is de bovenzijde van de brandstoftank, die naadloos overloopt in de snavel en de zijkappen van de radiator. Ook de slanke zijpanelen onder het zadel volgen dezelfde lijn van vereenvoudiging, en vloeien harmonieus over in het achterframe en het zitgedeelte.

Vernieuwd motorblok

In vergelijking met de TRK 502 beschikt de TRK 602 X over een motor met grotere cilinderinhoud, ontworpen om meer karakter te geven. Het gaat om de nieuwe 554 cc tweecilindermotor met een 270° krukas, die eerder werd geïntroduceerd op de Tornado 550 en binnenkort ook in de Tornado Naked Twin 550n gemonteerd is. Dankzij een nieuwe luchtfilterkast en een herzien uitlaatsysteem levert de motor meer koppel over het hele toerenbereik, met een piek van 5,5 kgm (54 Nm) bij 5500 tpm en een vermogen van 56,0 pk (41,2 kW) bij 8250 tpm voldoende kracht in elke omstandigheid.

Frame

Het frame behoudt zijn stalen vakwerkconstructie, maar krijgt een nieuwe aluminium structuur die de voorkant en de instrumenten ondersteunt. Een lichter achterframe helpt om een zithoogte van 825 mm te realiseren. De vering is eveneens vernieuwd: een 43 mm upside-down voorvork met 140 mm veerweg en achteraan een monoshock met instelbare veervoorspanning en hydraulische demping (compressie en rebound), met 173 mm veerweg. Deze combinatie van frame en vering zorgt voor een uitstekende wendbaarheid in bochten, waardoor de rijder het volle potentieel van het chassis kan benutten.

Het remsysteem bestaat uit twee 320 mm schijven vooraan met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, en een 260 mm schijf achteraan met een zwevende enkelzuigerklauw. Het hele systeem wordt ondersteund door ABS. De motor is standaard uitgerust met spaakwielen van aluminiumlegering, met een 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel, voorzien van respectievelijk 110/80- en 150/70-banden.

Hoewel de 602 X het instapmodel vormt binnen de TRK-familie, zou het te beperkt zijn om hem letterlijk als “instapniveau” te bestempelen. De uitrusting is namelijk zeer compleet en beantwoordt aan de verwachtingen van een steeds veeleisender publiek.

Elektronica


Standaard is de motor uitgerust met een 5-inch hoogresolutie kleurentft-scherm met Bluetooth- en Wi-Fi-connectiviteit. De navigatie kan op twee manieren worden weergegeven: turn-by-turn of in kaartweergave. Er zijn twee rijmodi: Normal en Sport. De tractiecontrole (TCS) is inbegrepen en uitschakelbaar, net als het ABS.

De standaarduitrusting wordt verder uitgebreid met handkappen met geïntegreerde richtingaanwijzers, een USB-aansluiting en een middenbok. Bovendien beschikt de motor over de tegenwoordig onmisbare beschermingsdelen voor lichte offroadcapaciteiten, zoals valbeugels en een aluminium carterplaat.
Optionele accessoires zijn onder andere aluminium zijkoffers en topkoffer uit het officiële Benelli-assortiment, evenals een verwarmd zadel en verwarmde handvatten met drie standen.

De Benelli TRK 602 X zal tegen het einde van volgend jaar beschikbaar zijn, ook in een A2-rijbewijsversie

Specificaties

TYPE2 cilinders in lijn, 4-takt, vloeistofgekoeld, dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder
CILINDERINHOUD554 cm³
BOOR x SLAGØ 70,5 x 71,0 mm
COMPRESSIEVERHOUDING11,5:1
MAXIMAAL VERMOGEN41 kW (56pk) @ 8250 t/min
MAXIMAAL KOPPEL54 Nm @ 5500 t/min
BRANDSTOFTOEVOERElektronische injectie met Ø 37 mm gasklep
UITLAATSYSTEEMMet katalysator en drievoudige lambdasensor
HOMOLOGATIE / EURO-NORMEuro 5+ : Brandstofverbruik 4,0  l/100 km
KOPPELINGMeervoudige natte plaatkoppeling
VERSNELLINGSBAK6 versnellingen
EINdAANDRIJVINGKetting
ONTSTEKINGECU BOSCH MSE 6.0
STARTSYSTEEMElektrisch
FRAMEVakwerkframe
VOORVERINGUpside-down voorvork met Ø 43 mm
VEERWEG VOOR140 mm
ACHTERVERINGAluminium swingarm met centrale schokdemper, instelbare veervoorspanning, hydraulische rebound en compressie-instelling
VEERWEG ACHTERDEMPER173 mm
VOORREMDubbele schijf Ø 320 mm met zwevende remklauw met 2 zuigers en ABS
ACHTERREMEnkele schijf Ø 260 mm met zwevende remklauw met 1 zuiger en ABS
VOORVELGMAAT19” x MT 3.00”
ACHTERVELGMAAT17” x MT 4.25” DOT – D
VOORBAND110/80 – R19 – 59V
ACHTERBAND150/70 – R17 – 69V
LENGTE2208 mm
BREEDTE (zonder spiegels)940 mm
HOOGTE (zonder spiegels)1430 mm
ZITHOOGTE825 mm
WIELBASIS1505 mm
BODEMVRIJHEID218 mm
DROOGGEWICHT218 kg
RIJKLAAR GEWICHT235 kg
TANKINHOUD20 liter
RESERVE4 liter


Nieuwsbrief Signup

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven