Skip to main content

Nieuw: 2026 MV Agusta 950 Brutale Serie Oro

De nieuwe Brutale Serie Oro is ontwikkeld in lijn met de vernieuwde productfilosofie van MV Agusta: “ Beyond Performance ”. Het nieuwe model is ontwikkeld volgens de Beyond Performance-filosofie en rust op vier belangrijke pijlers: design, prestaties, rijeigenschappen en betrouwbaarheid. De prestaties bereiken nieuwe hoogten, met de beste cijfers in zijn klasse – 148 pk en 107 Nm koppel. Dankzij geoptimaliseerde ergonomie, een nieuwe geometrie en een nieuw chassis staat rijgemak centraal.

Tekst gaat door onder de afbeelding. klik om te vergroten

2026 Brutale Serie Oro nog krachtiger

De kern van de Brutale Serie Oro wordt gevormd door de gloednieuwe 950 EVO-motor, een evolutie van het platform dat de Enduro Veloce aandrijft, nu verder verbeterd voor meer vermogen, koppel en rijcomfort. Uitgerust met een tegengesteld draaiende as, beschikt deze geavanceerde 931cc driecilinder over een volledig opnieuw ontworpen cilinderkop met een geoptimaliseerd koelcircuit, stalen kleppen met een grotere diameter, opnieuw ontworpen in- en uitlaatpoorten en een geoptimaliseerde verbrandingskamer voor verbeterde rijeigenschappen en verbranding.


Update 12 november 2025: MV Agusta laat weten de onderstaande prijzen voor de 950 Brutale Serie Oro te voeren, waarbij met ‘luxury tax’ vermoedelijk de BPM wordt bedoeld. Dat werpt wel de vraag op waarom de Nederlandse motor alsnog zoveel duurder is dan de Belgische.

Netherlands€ 30.500excl. Luxury Tax
Belgium€ 26.800

De motor levert maar liefst 148 pk bij 11.200 tpm en 107 Nm koppel bij 8.400 tpm, waarvan 85% al ​​beschikbaar is bij 3.500 tpm, wat een explosieve acceleratie garandeert bij elke draai aan het gaspedaal. Dankzij de herziene interne onderdelen beschikt de 950 EVO ook over een groter toerentalbereik, waardoor er minder vaak hoeft te worden geschakeld. Andere innovaties zijn onder andere een nieuwe slipper en koppel bekrachtigde koppeling die de hendelkracht vermindert en de modulatie verbetert, en een 50 mm full ride-by-wire gasklephuis met top-feed injectoren. Al deze verfijningen verleggen de grenzen van efficiëntie, duurzaamheid en prestaties, waardoor de Brutale Serie Oro een waar icoon is.

Tekst gaat door onder de afbeelding. klik om te vergroten

Chassis

De Brutale Serie Oro introduceert een volledig nieuw stalen frame met trellis constructie. Dit gecombineerd met een langere swingarm, ontworpen voor een ideale balans tussen wendbaarheid en stabiliteit. Het frame is verfijnd met verhoogde torsiestijfheid, een lager gewicht en een langere wielbasis. De swingarm zelf is verlengd, waardoor de geometrie van de lastoverdracht is geoptimaliseerd voor een soepeler en voorspelbaarder rijgedrag bij acceleratie of wanneer de grip aan de achterkant afneemt. Het resultaat is een motorfiets die stabieler, reactiever en intuïtiever aanvoelt – een motorfiets die op natuurlijke wijze de beoogde lijn volgt en de rijder ondersteunt bij correcties in de bocht of bij noodremmen zonder van de koers af te wijken. 

Ergonomie en Design

De rijpositie van de Serie Oro is herzien om meer comfort te bieden zonder afbreuk te doen aan de sportiviteit. Het zadel is volledig opnieuw vormgegeven en voorzien van premium rode Alcantara bekleding. Zowel de rijder als de passagier profiteren van vernieuwde profielen en een nieuwe schuimdichtheid. Het zadel van de rijder is nu 20 mm breder aan de voorkant. Ook is deze 40 mm breder en 40 mm langer aan de achterkant.

Het passagierszadel is ook met 20 mm breder gemaakt en voorzien van zachtere vulling voor verbeterde ondersteuning. De voetsteunen zijn verhoogd, naar achteren geplaatst en breder geplaatst. Dit zorgt voor een betere bodemvrijheid, kniecomfort en drukverdeling tijdens dynamisch rijden. 

Technologie en elektronica

Een nieuw 5″ TFT-dashboard met verbeterd contrast, opnieuw ontworpen graphics, verbeterde content en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden verbetert de leesbaarheid en bruikbaarheid. De Brutale Serie Oro introduceert ook nieuwe bedieningselementen op het stuur. De rijder kan kiezen uit vijf rijmodi – Rain, Urban, Sport, Race en Custom. Deze bedienen elk parameters zoals ABS, Traction Control, Front Lift Control, Throttle Response en Engine Braking. Hiermee kan de berijder de motorfiets nauwkeurig afstemmen voor een perfect afgestemde rijervaring.

Wat de rijdynamiek betreft, zorgt de nieuwe quickshifter voor snellere, soepelere schakel overgangen. Veiligheid en prestaties gaan een stap verder met de nieuwe bochten-ABS, die nu drie verfijnde modi biedt met een verhoogde gevoeligheid voor maximale controle onder alle omstandigheden.

De Serie Oro introduceert een progressief, bochtenkoplampsysteem met matrix bochtverlichting, dat ongeëvenaarde verlichting biedt bij dynamisch rijden en tegelijkertijd het gewicht verlaagt. Verdere verbeteringen omvatten een gloednieuw GPS-systeem voor lokalisatie met antidiefstal-, crash detectie- en geofencing functies. Deze sluiten naadloos aan op de vernieuwde MV-app, wat rijders meer controle en gemoedsrust biedt.

Tekst gaat door onder de afbeelding. klik om te vergroten

Componenten en uitrusting

De Brutale Serie Oro legt de lat hoger voor controle en prestaties met een verbeterd rem- en veringpakket. De Brembo Hypure-remklauwen vóór, gecombineerd met een nieuwe 17 mm Brembo radiale hoofdremcilinder met automatische ontluchting, werken op dubbele zwevende 320 mm remschijven vóór voor een uitzonderlijk remvermogen, gevoel en modulatie. Aan de achterzijde zorgt een 220 mm schijf met Brembo 34 mm dubbele zuigerremklauwen voor een uitgebalanceerde remprestatie, precisie en controle onder alle rijomstandigheden. 

In samenwerking met Öhlins vormt het veersysteem een ​​waar referentiepunt voor het segment. De Öhlins NIX 30 upside-down voorvork biedt een breed scala aan instelmogelijkheden en een uitstekende gevoeligheid. Aan de achterzijde zorgt de Öhlins TTX 36 schokdemper met dual-tube technologie en een extern piggyback reservoir voor even nauwkeurige feedback en volledige instelbaarheid via externe compressie- en rebound bediening.

 De Pirelli Diablo Rosso IV-banden (120/70–17 voor, 190/55–17 achter) completeren de chassis geometrie. Lichtgewicht gesmede velgen verminderen de ongeveerde massa voor nog snellere richtingsveranderingen. Daarnaast zorgt de titanium Termignoni slip-on uitlaat voor betere prestaties, gewichtsbesparing en een onmiskenbare soundtrack. Een lichtgewicht lithiumbatterij maakt het technische pakket compleet. Samen zorgt dit ervoor dat de Brutale Serie Oro het toppunt van prestaties en dynamische verfijning blijft.

Tekst gaat door onder de afbeelding

Excluviteit: SERIE ORO CTG

Slechts 300 exemplaren van de Brutale Serie Oro worden in Varese geproduceerd met nauwgezette aandacht voor detail. Een speciale Serie Oro CTG-versie zal verkrijgbaar zijn in Pearl Red en Silver Ago, een eerbetoon aan MV Agusta’s rijke race historie en tegelijkertijd een nieuwe maatstaf voor modern motordesign.

Ten slotte luidt Betrouwbaarheid een nieuw tijdperk in voor MV Agusta, met geavanceerde productie protocollen en verbeterde kwaliteitscontrole die zorgen voor duurzaamheid, consistentie en gemoedsrust op de lange termijn – nu gedekt door een fabrieksgarantie van 5 jaar.



Nieuwsbrief Signup

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven