Bimota onthulde zojuist op de EICMA 2023 diens eerste cross-over motorfiets, de Bimota Tera. Een segment dat steeds populairder wordt, waarbij er dus wel gebruik gemaakt van een uiterlijk dat eruit ziet alsof de motor ook off-road kan, maar waarbij straatgebruik het uitgangspunt is.

Bekend motorblok
Sinds Bimota terug is op de markt, maakt het gebruik van de techniek die Kawasaki in huis heeft. voor de Tera geldt dus hetzelfde. Het motorblok is de bekende 998cc vier cilinder, met supercharger. In de Tera is dit blok goed voor een vermogen van 200 pk bij 11.000 toeren per minuut. Het maximale koppel van 137 Nm komt vrij vanaf 8.500 toeren per minuut. Het motorblok is voorzien van een nieuw uitlaatsysteem waarmee deze Euro 5+ is goedgekeurd. Met dit motorblok is de Tera in staat om in minder dan 10 seconden de 200 kilometer per uur te bereiken.

Bijzondere voorwielophanging
Ondanks de bekende Kawasaki techniek, biedt Bimota met het TESI-chassisconcept en de daaraan gekoppelde voorwielophanging ook bijzondere techniek aan. Door deze bijzondere ophanging, is er volgens Bimota precies 52.5 procent van het gewicht op de vooras. Optimaal voor een crossover als de Tera, volgens Bimota. Daarnaast is het zo dat de multi-link ophanging het duiken van de vering bij het aanremmen van de bocht moet voorkomen.
Daarnaast is Tera eveneens voorzien van een nieuw stuursysteem ten opzichte van de TesiH2. Hierdoor is een stuurhoek mogelijk van 35 graden, 8 graden meer dan eerst.

Rijhulp systemen
Door gebruik te maken van de Kawasaki techniek, heeft de Bimota Tera ook de beschikking over het elektronicapakket dat de Japanners aanbieden. Zo is het TFT-display overduidelijk uit de Kawasaki schappen. Verder is de Tera voorzien van Kawasaki’s Traction Control (KTRC) in drie standen. Kawasaki’s Launch Control Mode (KLCM) en onder andere Kawasaki’s Quick Shifter (KQS). Verder is de Bimota Tera voorzien van cruise control, volledige LED-verlichting rondom en een slipper clutch.
Specificaties
Motor | |
Type | Vloeistof gekoeld DOHC, 4 cilinder in lijn + Supercharger |
Inhoud(cm³) | 998cc |
Kleppen per cilinder | 4 |
Boring & Slag (mm) | 76mm x 55mm |
Compressie verhouding | 11.2:1 |
Max. Vermogen | 147.1 kW (200 pk) @ 11.00 tpm |
Max. Koppel | 137 Nm @ 8.500 tpm |
Acceleratie | 0-100 km/u 3.5 seconde 0-200 km/u 8.2 seconde |
FUEL SYSTEM | |
Injectiesysteem | FI (Fuel Injection) NGK SILMAR9E9 bougie |
Tankinhoud | 22L |
C02 emissies WMTC | n.t.b. |
Verbruik | n.t.b. |
Elektronica | |
Starter | Elektrisch |
Batterij capaciteit | n.t.b. |
Aandrijving | |
Koppeling | Nat, meervoudige hydrologische koppeling |
Transmissie | handmatig 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B) | n.t.b. |
Wielbasis | 1,445mm |
Naloop | n.t.b. |
Zadelhoogte | 820mm |
Grond speling | 174mm |
Gewicht | n.t.b. |
Vering | |
Type voorzijde | Öhlins TTX 36 stikstofgasgevulde schokbreker met piggyback-reservoir, compressie- en rebound-demping en verstelbaarheid en met de hand verstelbare veervoorspanning, en top-out veer/114 mm |
Type achterzijde | Öhlins TTX36 stikstofgasgevulde schokbreker met piggyback-reservoir, compressie- en rebound-demping en verstelbaarheid en met de hand draaibare veervoorspanning, en top-out veer/135 mm (5,31 in) |
Wielen | |
Voorzijde | J17M/C x MT 3.50 |
Achterzijde | J17M/C x MT 5.50 |
Bandenmaat voor | 120/70ZR 17 M/C (58W) |
Bandenmaat achter | 190/55ZR17 M/C (75W) |
Remmen | |
Voor | Dubbele radiaal gemonteerde Brembo Stylema®-remklauwen met 4 zuigers, dubbele semi-zwevende schijven van 330 mm, KIBS ABS |
Achter | Remklauw met 2 zuigers, enkele schijf van 220 mm, KIBS ABS |
Verlichting en Dashboard | |
Dashboard | TFT-LCD |
Alarm | Nee |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Quickshifter | Kawasaki Quick Shifter (KQS) (upshift & downshift) |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven