De Oostenrijkse fabrikant breidt het Supermotard aanbod uit met twee nieuwe modellen. De KTM 125 SMC R en de 390 SMC R zijn beide gebouwd op hetzelfde platform en delen daarmee de meeste specificaties. De nieuwe modellen zijn geschikt voor het A1 en A2 rijbewijs. KTM geeft aan dat deze in de eerste helft van 2025 leverbaar zijn. De KTM 125 SMC R kost in Nederland € 6.590,- en de 390 variant € 7.550,- inclusief afleverkosten.
Identieke basis voor beide SMC R modellen
De twee nieuwe modellen delen een door KTM nieuw ontwikkeld buizenframe. Hoewel deze gebaseerd is op het frame van de Duke modellen, geeft het merk aan dat deze is aangepast voor betere off-road prestaties. Hiervoor is onder andere de balhoofdhoek kleiner gemaakt, waardoor ook de wielbasis net wat korter geworden is. De instelbare vering is herzien en heeft ten opzichte van de Duke modellen en nu 80 mm veerweg langer, 230 mm in totaal.
Beide motorfietsen zijn voorzien van 17 inch wielen. De 125 SMC R krijgt gegoten aluminium velgen met MRF Revs C1 banden en de 390 variant krijgt gespaakte aluminium wielen met Michelin Power 6 banden. Voor de uitstraling van de Supermotard modellen is gebruikgemaakt van een nieuwe brandstoftank met een inhoud van 9 liter. Deze is smaller gemaakt, waardoor de kans op schade bij een valpartij kleiner is.
Tekst gaat door onder de foto’s
Motorisering
Het nieuwe LC4c motorblok van KTM is de basis voor de aandrijving van de twee nieuwe modellen. Deze voldoet vanzelfsprekend aan de Euro5+ normering, onder andere dankzij een nieuw uitlaatsysteem met een dubbele katalysator. Het motorblok is het belangrijkste verschil tussen de twee modellen. De 125 SMC R is voorzien van een cilinderinhoud van 125 cc, levert 15 pk en is geschikt voor het A1 rijbewijs. De 390 versie heeft een cilinderinhoud van 398,7 cc en levert 45 pk. Daarmee is deze geschikt voor het A2 rijbewijs.
Door het ontwerp van de uitlaat is een reguliere einddemper niet nodig. Voor de Supermotard uitstraling is de luchtfilterbehuizing opnieuw ontworpen waardoor het motorblok hoger geplaatst kon worden en meer grondspeling verkregen is. Een quickshifter is optioneel verkrijgbaar, wel zijn beide varianten standaard voorzien van een slipperclutch koppeling.
Elektronica en connectiviteit
Ook hier heeft KTM gekozen voor een verschillende aanpak tussen de twee modellen. De 2025 KTM 390 SMC R heeft een elektronica pakket waarbij de rijder uit meerdere rijmodi kan kiezen. Hierbij kan binnen de Sport modus gekozen worden uit 3 verschillende opties als het gaat om het ABS systeem en kan tractiecontrole volledig worden uitgeschakeld. Nieuw hierbij is dat bij volledig uitschakelen van de systemen, de motorfiets deze instellingen zelfs bij het uit- en aanzetten van het model niet zullen wijzigen. De KTM 125 SMC R kent geen instelbare rijmodi maar beschikt wel over meerdere keuzes in het ABS systeem.
Alle instellingen kunnen worden gedaan via het 4.2 inch TFT dashboard en de joystick op het stuur. Op beide modellen is het via het dashboard ook mogelijk om een telefoon te koppelen via bluetooth of de KTM Connect App. Hiermee kunnen connectiviteit functies gebruikt worden of navigatie worden afgebeeld op het beeldscherm van de motorfiets.
Tekst gaat door onder de foto

KTM geeft aan dat beide modellen vanaf de eerste helft van 2025 leverbaar zullen zijn. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
KTM 125 SMC R | KTM 390 SMC R | |
Vermogen | 15 PK / 11 KW | 45 PK / 33 KW |
Koppel | 11,5 Nm | 39 Nm |
Transmissie | 6 Versnellingen | |
Startsysteem | Elektrisch | |
Koppeling | PASC Slipper clutch | |
Cilinderinhoud | 124,99 cm3 | 398,7 cm3 |
Motortype | 1 Cilinder, viertakt | |
Verbruik | 2,4 liter / 100 kilometer | 3,4 liter / 100 kilometer |
Tankinhoud | 9 liter | |
Gewicht zonder brandstof | 145 kilo | 154 kilo |
Wielbasis | 1453 mm | |
Zadelhoogte | 860 mm | |
Voorvork | WP Apex 43 | |
Schokbreker | WP Apex Split Piston | |
Veerweg voor | 230 mm | |
Veerweg achter | 230 mm | |
Bandenmaat ( voor / achter ) | 110/70 17 inch – 150/60 17 inch | |
Banden | MRF Revz C1 | Michelin Power 6 |
Wielen | Gegoten aluminium velgen | Gespaakte aluminium velgen |
Nederlandse prijs ( inclusief afleverkosten ) | € 6.590,- | € 7.550,- |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven