Honda roept Transalp, Hornet, CB1000, Rebel, CBR650 , NT1100 en Africa Twin terug
Honda roept een groot aantal motormodellen terug wegens een mogelijk probleem bij de afdichting van de blokcarters, waarbij de kans bestaat dat er olie uit het motorblok op de achterband terecht komt. De bij de recall betrokken modellen zijn de Rebel 1100, Africa Twin 1100, NT1100, Transalp XL750, Hornet CB750 en de CB1000 (SP) uit modeljaar 2025.
Zeven modellen
De reden hiervoor is een productiefout bij de afdichtingsbouten van de carters. De terugroepactie heeft betrekking op de volgende Honda modellen die in Japan geproduceerd werden tussen 25 oktober 2024 en 27 maart 2025.
- Rebel 1100 (CMX1100, VIN SC87-1000024 – SC87-1000033)
- Africa Twin 1100 (CRF1100)
- NT1100 (VIN SC91-1000018 tot SC91-1000213)
- Transalp (XL750, VIN RD16-1100009 tot RD16-1100011)
- Hornet (CB750, VIN RH24-1000004 tot RH24-1000454)
- CB1000 (SP) (VIN SC86-1000015 tot SC86-1000634)
- CBR650R (VIN RH17-1101033 tot RH17-1102048)
Wereldwijd verschillende info
Het opvallende is dat er in de Amerikaanse officiële NHTSA-documenten (25V358) van deze terugroepactie wel gesproken wordt over de CB1000 en Hornet CB750, maar dat deze niet vermeld worden in de recall zelf. In de Duitse documentatie (KBA 3PV 15166R) worden de CB750 en CB1000 wel genoemd. Naast de meeste andere modellen wordt de CBR650R alleen op de Japanse recallpagina van Honda zelf (5655) vermeld, maar daar ontbreekt de Africa Twin weer. Alle genoemde VIN’s komen van de Japanse Honda website.
Uitlaat of achterband
“Bij sommige afdichtingsbouten die aan de onderkant van de motor zijn bevestigd, is de schroefdraad van de bouten slecht gevormd door onjuist gebruik van mallen en gietmethoden, waardoor de afdichtingsprestaties bij het aandraaien van de bouten afnemen. Als de bouten in deze toestand gebruikt blijven worden, kan er motorolie lekken, die zich aan de uitlaatpijp kan hechten en rook kan veroorzaken. In het ergste geval kan de olie zich aan de achterband hechten en ervoor zorgen dat de motor wegglijdt.” – Honda Motor Japan
Oplossing
Honda verwacht dat er mogelijk problemen kunnen ontstaan bij 1 procent van de 12.925 motoren die wereldwijd betrokken zijn bij de recall. Motorfietsen die vanaf 17 februari 2025 zijn geproduceerd , zouden al moeten zijn uitgerust met aangepaste onderdelen en vallen hier niet onder, aldus Honda. Door de motordealers worden de bouten vervangen bij de teruggeroepen motoren, maar de kans bestaat dat deze actie nog niet volledig is uitgerold in het Europese dealernetwerk.
Niet in RDW terugroepregister
De Amerikaanse terugroepactie begon op 29 mei 2025, als gevolg van een intern onderzoekstraject bij Honda, nadat in december 2024 bij twee CB1000’s lekkage was ontdekt. In Duitsland is de terugroepactie op 19 juni 2025 bij het KBA aangemeld, maar het was een melding uit België die in het Europese Safety Gate (SR/02236/25) is terecht gekomen. In Nederland is de terugroepactie alleen nog niet aangemeld in het terugroepregister van de RDW, wat helaas wel vaker voorkomt.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven