Skip to main content

Honda investeert 3 miljard in elektrificatie motorfietsen

Honda heeft in een persconferentie aangegeven de elektrificatie van haar motorfietsen te willen versnellen, waarvoor meer dan 3 miljard euro wordt uitgetrokken. Zo moeten er in 2030 al 4 miljoen elektrische motoren worden verkocht, verdeeld over minimaal 30 -nog te introduceren- modellen. Een deel van die nieuwe motoren moet online verkocht gaan worden, wat wel betekent dat het dealermodel zal moeten veranderen. Daarnaast wil Honda de prijzen van haar modellen halveren.

Net als in april 2023 belooft Honda een versnelde elektrificatie van nieuwe motoren, maar net als toen is daarvan in de (Europese) praktijk nog weinig te merken. Het Japanse merk heeft recent één model voor de Europese markt geïntroduceerd, de EM1 e elektrische bromfiets. Opvallend aan dat model is overigens dat hij wèl is voorzien van een wisselbare “Honda Mobile Power Pack e:”, maar dat dit geen accu is die ook bruikbaar is in andere merken, zoals juist de bedoeling is van de verschillende consortia waarin Honda deelneemt.

2030: 4 miljoen elektrische motoren

De wereldwijde jaarlijkse verkoopdoelstelling voor elektrische motorfietsen in 2030 is nu verhoogd naar 4 miljoen eenheden, een stijging van 500.000 ten opzichte van de eerder aangekondigde doelstelling van 3,5 miljoen units. Hiervoor worden de volgende pijlers genoemd:

  • Honda zal tegen 2030 wereldwijd dertig elektrische modellen introduceren. Dat begint volgend jaar met een nieuw model gebaseerd op de SC e: Concept, gevolgd door de wereldwijde introductie van ‘FUN-georiënteerde’ modellen en elektrische plug-in modellen in 2025. Daarnaast zal Honda elektrische modellen introduceren in verschillende categorieën, zoals supersport, naked bikes, offroad, kindermotoren en ATV’s.
  • Honda zal de kostenbesparingsinitiatieven verder versnellen en de huidige kosten van elektrische motorfietsen met 50% verlagen
  • Honda investeert 100 miljard yen (620 miljoen euro) over de huidige periode van vijf jaar, van 2021 tot 2025, en zal nog eens 400 miljard yen (2,5 miljard euro) investeren over de periode van vijf jaar daarna, dus van 2026 tot 2030. Dit zorgt voor een totale investering van 500 miljard yen (ruim 3 miljard euro) over de tien jaar. periode vóór het einde van het decennium
  • Doelstellingen voor de operationele winstmarge voor 2030: maximaal 10% voor de gehele motorfietssector en meer dan 5% voor de elektrische motorfietssector, met meer dan 10% voor zowel de totale motorfietssector als de elektrische motorfietssector in 2031 en daarna

Van achterstand naar voorsprong

Het mag bekend zijn dat kleinere motormerken en motormerken uit India en China een voorsprong hebben op de markt voor elektrische motoren, maar Honda wil haar kennis vanuit haar huidige aanbod inzetten om daar een voorsprong van te maken. Honda wil dat doen met kennis over zaken als accelereren/cruisen, draaien en stoppen.

Connectiviteit

Daarnaast wil Honda stappen maken op het vlak van connectiviteit, waar het tot op heden juist nog niet heel veel heeft laten zien. Honda zegt daarvoor haar Honda RoadSync-connectiviteitsdienst, die sinds 2020 wordt aangeboden, door te ontwikkelen. Nieuwe modellen die vanaf 2024 worden gelanceerd, moeten in-vehicle infotainment krijgen, met een navigatiefunctie aangevuld met informatie van andere gebruikers. Daarnaast wordt er ingezet op OTA (over-the-air) updates.

Modulaire bouw

Met de komst van modulair platformen voor accu, aandrijfeenheid en chassis van elektrische motorfietsen kan een breed scala aan variaties worden ontwikkeld. Hierdoor kan Honda snel en efficiënt een aantal modellen introduceren die tegemoetkomen aan de uiteenlopende behoeften van zijn klanten over de hele wereld. Bovendien zal deze modularisering ook een kostenvoordeel opleveren.

Big Brother

In de nieuwe modellen die vanaf 2026 worden gelanceerd, gaat Honda een telematicacontrole-eenheid (TCU) installeren om die connectiviteitsdienst verder te verbeteren. In de toekomst moeten de gegevens die zijn verkregen en verzameld van zowel benzine- als elektrische modellen worden gebruikt “om de behoeften van klanten te begrijpen op basis van de gegevens over hoe die motorfietsmodellen worden gebruikt.”

Accutechniek

Wat batterijen betreft, heeft Honda, naast de bekende lithium-ionbatterijen die worden gebruikt in de elektrische modellen die momenteel op de markt zijn, ook lithium-ferrofosfaatbatterijen (LFP) ontwikkeld. Het plan is om deze nieuwe techniek in 2025 in gebruik te nemen. Daarnaast gaat Honda batterijen met een hoge energiedichtheid onderzoeken, met het oog op het gebruik van solid-state batterijen die momenteel in ontwikkeling zijn.

Online verkoop

Op het gebied van elektrische motorfietsen wil Honda het klantgemak vergroten door online verkoop aan te bieden, waarmee klanten motorfietsen kunnen kopen zonder persoonlijk naar een dealer te gaan, terwijl ze ook gemoedsrust aan klanten biedt via diensten die worden geleverd door Honda’s bestaande wereldwijde verkoopnetwerk van meer dan 30.000 dealerlocaties. Daarnaast gaat “softwaretechnologieën verder ontwikkelen om de verkoop van elektrische motorfietsen te maximaliseren”.

Experience Centers

Honda gaat ‘Experience Centers’ in grote steden in India, ASEAN (tien landen in Zuidoost-Azië ) openen. Door bestaande dealers en online services te combineren, hoopt Honda meer geïntegreerde online en offline klantcontactpunten te bieden die klanten “meer gemak en gemoedsrust bieden”.

Prijzen halveren

Tegen 2030 wil Honda de kosten van elektrische motorfietsen met verwisselbare batterijen met 50% verlagen in vergelijking met de momenteel beschikbare elektrische modellen. Die halvering van de prijzen moet gerealiseerd worden door de komst van plug-ins, nieuwe accutechnieken, betere inkoop en een hogere productie-efficiëntie. Dat laatste moet vooral komen door de bouw van nieuwe fabrieken. Verder zegt Honda toe haar winstmarge tot 5% op elektrische modellen te verlagen, maar toch meer dan 10% voor de gehele motorfietssector te willen. Na 2030 moet dat dan weer 10% voor de hele range worden.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws