Van de vele helmkeuringen is de ECE 22-05 in Europa de belangrijkste. Opvallend genoeg is dit geen Europese homologatiekeuring, maar komt die vanuit de Economische Commissie van de Verenigde Naties (UNECE). Die voert hiermee United Nations Regulation No. 22 uit, een door 50 landen en de Europese Unie ondertekend verdrag uit 1972 over helmen voor berijders van motoren en bromfietsen. Die ECE 22-05 wordt over enige tijd vernieuwd en gaat dan in haar zesde versie EC 22-06 heten. Het proces om dit te veranderen is al op het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations eind 2019 in gang gezet, met binnenkort de start van het politieke traject in het Europese Parlement. De eerste voorstellen komen nu van de Informal Working Group, waarna alle betrokken partijen de discussie kunnen aangaan en een lobby starten. Na invoering van de nieuwe richtlijnen zal een overgangsperiode volgen, waarna de ECE 05 helmen niet meer nieuw verkocht mogen worden.
Met de komst van de nieuwe regelgeving voor motorhelmen wil de Informal Working Group de keuring uitbreiden naar meer onderdelen, zoals afneembare delen van systeemhelmen, zonnevizieren, communicatiesystemen en de in sommige landen verplichte reflecterende stickers. Daarnaast stelt men ook een test voor het vizier, die een stalen bal met 60 km/u tegen moet kunnen houden en moet meer naar het draaien van de helm bij impact gekeken worden.
Rondom de keuring van motorhelmen is al discussie sinds de invoering ervan. Naast ECE 22 zijn er nog vele andere keuringen, waarvan Snell (USA), DOT (USA) en Sharp (UK) de belangrijkste zijn, met recent nog een eigen FRHP racekeuring door de FIM als nieuwste. Daarnaast worden de problemen door nagemaakte merkhelmen steeds groter.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven