In Amerika heeft Dunlop de komst van de nieuwe Sportmax Roadsmart 4 motorbanden aangekondigd. Daarmee is alleen iets bijzonders aan de hand, want deze band is in Amerika ontwikkeld en alleen bestemd voor de Amerikaanse markt, aldus de importeur van Dunlop in Nederland. Deze uitdrukkelijke scheiding is een gevolg van het feit dat de motorbanden van Dunlop in de USA sinds 2015 door een ander bedrijf (Sumitomo Rubber Industries) worden gefabriceerd en verkocht dan in Europa, waar Goodyear nog eigenaar is. Feitelijk betekent dit dat er wereldwijd verschillende bedrijven banden maken, die allemaal onder de merknaam Dunlop worden verkocht. Deze versplintering van de Dunlop-merkrechten gaat zelfs zo ver, dat in Maleisië Dunlop banden gemaakt en verkocht worden door het Duitse bandenmerk Continental.
Overigens zien de Amerikaanse Roadsmart 3 banden er exact hetzelfde uit als de in Europa verkochte motorbanden met dezelfde naam en hetzelfde profiel, maar zijn het volgens de Nederlandse Dunlop importeur volledig verschillende banden. Het lijkt voor de hand te liggen dat een Europese opvolger voor de huidige Roadsmart 3 straks ook een opvolgend nummer krijgt, maar het zou nog onbekend zijn of die band dan ook dezelfde is als de nieuwe Amerikaanse Roadsmart 4, er worden in sommige gevallen namelijk wel banden uitgewisseld tussen beide bedrijven, zoals ook bij de Dunlop Mission is gebeurd. Overigens werken de Dunlop-fabrikanten wel wereldwijd samen in zaken als sponsoring van motorsport wereldekampioenschappen en de ontwikkeling van een aantal banden.
In Europa staat echter binnen een half jaar nog geen opvolger voor de RS3 in de planning, aldus de Nederlandse importeur van Dunlop, en is het niet direct te verwachten dat die opvolger ook in Europa Roadsmart 4 zal gaan heten. Door corona heeft de ontwikkeling van de Europese versie vertraging opgelopen, terwijl ook de komst van banden als de Mutant ervoor zorgt dat er niet direct een nieuwe RS4 nodig is hier. De Amerikaanse makers claimen voor hun “RS4” overigens tot 23% meer kilometers op de voorband en 26% meer op de achterband dan hun “3”, met meer grip in zowel natte als droge omstandigheden.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven