Op diverse plekken in Duitsland zal door motorrijders op 4 juli 2020 gedemonstreerd worden tegen de in hun ogen willekeurige afsluitingen van wegen voor motorfietsen en de aangekondigde nieuwe geluiswetgeving voor motoren. Directe oorzaak is de recente beslissing van de Duitse Bundesrat om wetgeving in te voeren die wegen makkelijk afsluitbaar maken, waarbij gesproken wordt over een geluidsniveau van 80 dB, een extreem laag niveau wat voor de meeste (Europees goedgekeurde) motoren gewoon niet haalbaar is. Dat geluid moet dan gemeten worden in alle vormen van gebruik, wat Real Driving Sound Emissions wordt genoemd. Het voorstel in de Bundesrat stuit logischerwijs op veel verzet bij Duitse motorrijders, vooral ook omdat Duitsland hiermee eigen regels verzint, die volledig voorbij gaan aan de Europese homologatie-eisen en richtlijnen. Daarnaast zijn er recent wegen alleen afgesloten voor alle motoren, wat aanvoelt als discriminatie ten opzichte van alle andere weggebruikers.
Er is geen centrale organisatie voor de protestdag, maar op Facebookgroepen, andere social media, forums en diverse websites worden op diverse locaties demonstraties aangekondigd. Op de website van het Bundesverband der Motorradfahrer (BVDM e.V.) is een overzicht van de bij hen bekende demonstraties, al geeft men zelf al aan dat dit verre van volledig is.
Link: op de site van staat een overzicht van de bij BVDM bekende demonstraties: https://mtrn.ws/fahrverbotdemo
Op initiatief vande Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen (aan de Nederlandse grens) en Baden-Württemberg (Zuid-Duitsland) behandelde de Duitse Bondsraad op 15 mei jl. het onderwerp motorgeluid. Tijdens die bijeenkomst aprak de Federale Raad zich uit om de toegestane geluidsemissies van alle nieuw geregistreerde motorfietsen te beperken tot maximaal 80 dB (A), hoewel dit in strijd is met de huidige EU-wetgeving. Bovendien werden strengere straffen voorgesteld voor aanpassingen aan motorfietsen die leiden tot een aanzienlijke toename van het geluid ervan. Daarnaast worden door de berijder instelbare kleppen en dergelijke die de ‘geluidsemissie beïnvloeden’, verboden. Dit geldt overigens niet voor de uitlaatklep die veel motoren standaard nu al hebben, maar die moeten dus in alle gevallen maar 80 dB gaan maken. Daarnaast eisen de deelstaten het recht om voertuigen in beslag te kunnen nemen bij ernstige geluidsoverlast.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven