In een eerder bericht werd duidelijk dat het CBR de eisen met betrekking tot motorkleding tijdens de rijexamens voor motorrijders ging aanpassen. Nu blijkt dat het CBR daarin niet alleen verplicht dat een helm ook voorzien moet zijn van een bril of vizier, maar de examinator kan vanaf 1 mei 2024 tijdens een motor-rijexamen ook controleren of er motorkleding wordt gedragen en of deze wel voorzien is van ECE keurmerken. Opvallend, want motorkleding is in Nederland niet verplicht.
In een intern document van het CBR dat Nieuwsmotor.nl in handen heeft (zie afbeeldingen), valt te lezen dat de examinator voor een examen de kleding van de motorexamen-kandidaat gaat inspecteren, om te controleren of deze wel is goedgekeurd als zijnde motorkleding. Tijdens het ontvangstgesprek zal de examinator de kandidaat vragen of zijn/haar kleding CE-gecertificeerd is. Controleren hiervan door het bekijken van de keuringslabels in de motorkleding, behoort tot de mogelijkheden. Ook kijkt men of de kleding voldoende bescherming biedt bij de weersomstandigheden van dat moment.
Het CBR controleert de volgende 3 punten:
- De kleding moet speciaal bedoeld zijn voor motorrijders
- De Motorkleding moet voorzien zijn van protectoren
- De motorkleding moet CE gecertificeerd zijn
Als de kleding niet voldoet aan deze drie punten, kan een examinator besluiten dat het examen niet door gaat.
Motorkleding verplicht?
Hoewel de stellingname van het CBR aan de ene kant te prijzen valt, is het wel bijzonder dat er nu eisen worden gesteld aan motorkleding bij het examen voor het A-rijbewijs, terwijl die eis er voor motorrijders helemaal niet is. Het is in Nederland namelijk wel zo dat beschermende motorkleding bij verkoop aan de gestelde Europese eisen moet voldoen, (in het kort) betekent dit dat als je iets als motorkleding verkoopt, het ook motorkleding moet zijn. Maar, het is in Nederland niet verplicht om als motorrijder die beschermende motorkleding te dragen!
Discutabel
In een aantal andere Europese landen is dat overigens wel zo. Nu eist het CBR dus meer dan wettelijk verplicht is, wat misschien prijzenswaardig, maar op zijn minst ook discutabel is. In feite moet het CBR immers controleren of de geëxamineerde aan de wettelijke eisen voor verkeersdeelname voldoet, en niet haar eigen regels gaan invoeren en controleren, hoe goed bedoeld ook.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven