De mogelijke invoering van een algemene periodieke keuring (APK) voor alle gekentekende motorfietsen met meer dan 125cc inhoud, zorgt voor veel reacties uit de branche. BOVAG, de brancheorganisatie voor mobiliteitsbedrijven, staat in principe positief tegenover het voorstel, hoofdzakelijk vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en milieu. Echter, als het specifiek om APK voor motorfietsen gaat, benadrukt de organisatie dat de vorm en bijbehorende kosten van een dergelijke keuring cruciaal zijn.
Standpunt van BOVAG: Meedenken over een haalbare en betaalbare invulling APK
Europa laat op dit moment de invulling van een eventuele APK-plicht voor motorfietsen grotendeels over aan de lidstaten. Dit zorgt er tot dusver voor dat in Nederland nog geen sprake is van een periodieke keuring. Na het voorstel binnen het Europees Parlement om dit op Europees niveau te verplichten, geeft BOVAG aan dat ze samen met hen leden mee willen denken over de invulling en kosten. Het doel is om een systeem te creëren dat zowel effectief is voor de verkeersveiligheid en het milieu als haalbaar en betaalbaar.
Paul de Waal, persvoorlichter van BOVAG;
BOVAG is in principe voor een vorm van periodiek keuren voor alle gekentekende voertuigen omdat dat de verkeersveiligheid bevordert en bevorderlijk is voor het milieu. Ingeval van motorfietsen gaat het er natuurlijk om: in welke vorm zou dat dan moeten? Daarbij laat Europa, zoals het er nu naar uitziet, veel over aan de lidstaten zelf. Zowel als het gaat om frequentie als om inhoud. BOVAG zal aanschuiven om mee te denken over die invulling zodat invoering en keuring haalbaar en betaalbaar zijn. En daar betrekt BOVAG uiteraard zijn leden nadrukkelijk bij. Onder die leden denkt niet iedereen hetzelfde over deze materie, dus is het goed om met die ondernemers in gesprek te gaan hierover.
Eventuele invoering APK voor motorfietsen niet eerder dan 2029
BOVAG acht de kans dat het voorstel wordt aangenomen door het Europees Parlement aanzienlijk. Nederland is slechts een van de vier EU-lidstaten waar momenteel geen sprake is van een APK plicht voor motorfietsen. Dit versterkt deze verwachting dat het Europees parement bereid is het voorstel aan te nemen.
Wat de termijn van daadwerkelijke invoering betreft, verwacht BOVAG dat dit nog wel even kan duren. Het uitkristalliseren van de Europese richtlijn kost naar schatting al twee jaar. Het implementeren in Nederland zal waarschijnlijk ook nog eens twee jaar in beslag nemen. Dit biedt BOVAG en haar leden voldoende gelegenheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke invulling van de APK-plicht. Dit om ervoor te zorgen dat deze op een haalbare en betaalbare manier kan worden geïmplementeerd, met behoud van de focus op verkeersveiligheid en milieu.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven