Skip to main content

Bajaj-Triumph 400cc model klaar voor productie

Onlangs werd bekend dat de eerste kleine Triumph nog dit jaar uit de Indiase Bajaj-fabrieken komt rollen, uit dezelfde fabriek dus waar nu al duizenden lichte KTM’s uit komen. Dat laatste is niet zo vreemd, want de nieuwe Indiase fabricagepartner van Triumph is voor 49% eigenaar van het Oostenrijkse merk, net als van de laater overgenomen merken als het Zweedse Husqvarna en GasGas uit Spanje.

“Scoop”

Nu is het aankomende 300-400 cc. Bajaj-Triumph scrambler-model opnieuw opgedoken bij testritten in India. Daarbij kwam ‘toevallig’ een auto met goede videoapparatuur lange tijd naast de motor te rijden, waardoor veel details goed zichtbaar werden. Inderdaad, een zogenaamde ‘scoop’ zoals die door Triumph ook al jaren in de UK in scene wordt gezet.

Opvallend is verder dat het dashboard half digitaal is, met een analoge toerenteller en een digitaal LCD scherm voor de overige informatie. Dit betekent ook dat er geen chique TFT-kleurenscherm te verwachten is, alles om de prijs laag te houden. De bagage op de video is zeer waarschijnlijk alleen voor testdoeleinden, zodat daar dataloggers en andere apparatuur in meegenomen kan worden. Wel lijkt het erop dat de ruit en crashbars al originele accessoires zijn.

150 kilometer per uur

Het hart van de lichte Triumph Scrambler is een vloeistofgekoelde eencilindermotor met een cilinderinhoud die tussen de 300 en 400 cc valt. Al eerder werd bij een ‘geheime’ test van dit model door lokale journalisten gezien dat de kleine Triumph 150 km/u haalde, duser mogen prestatiecijfers verwacht worden die ongeveer gelijk liggen met die van de KTM 390 en de Royal Enfield 350, twee zeer populaire ‘zware’ motoren op de Indiase motormarkt.

De vorm van de cilinderkop wijst op DOHC klepbediening, wat dan weer 4 kleppen per cilinder zou betekenen. De carterdeksels van de motor vertonen een zeer sterke gelijkenis met die van Triumph’s Bonneville-serie, inclusief de gespiegelde blokbouw met de koppeling links en de ketting rechts. Er zijn meer kenmerkende Triumph-accenten: de koplamp lijkt op die van de Bobber, terwijl het voorspatbord overgenomen lijkt van de bestaande Scrambler-modellen.

Een Triumph voor minder dan € 4000,-

In India rekent men op een prijs die onder de € 4000 euro blijft. Als de Bajaj-Triumph ooit naar Europa komt, zal die prijs echter zomaar verdubbeld worden. Niet door enorme extra kosten voor import, die vallen namelijk reuze mee, maar vooral door ‘marktpositionering’: Triumph wil hier vooral géén budgetmerk zijn en weet dat klanten gewend zijn een hoger bedrag te betalen.

Thailand vs. India

Bajaj heeft overigens ook de lokale verkoop- en serviceactiviteiten van Triumph in India overgenomen, de samenwerking wordt dan ook steeds hechter. Dat lijkt een grote stap vanuit de UK, maar praktisch gezien valt de afstand enorm mee, want bijna alle Triumph’s worden tegenwoordig al in Thailand gebouwd, op niet al te grote afstand van de productielocatie van Harley-Davidson daar.


Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws