Skip to main content

2025 MotoGP startgrid: alle rijders bekend

In aanloop naar de Grand Prix die dit weekend wordt verreden in Italië is het laatste lege zitje voor volgend seizoen aangekondigd. Hiermee is de volledige grid van de MotoGP klasse bevestigd. Niet meer dan tien coureurs blijven binnen hetzelfde team werkzaam. Drie coureurs zullen de koningsklasse verlaten, wat eveneens betekent dat er op de 2025 MotoGP grid drie rookies hun debuut maken.

Het was wachten op Ducati

Dit jaar was het bijzonder druk met transfers van rijders binnen het MotoGP kampioenschap. Nadat enkele sleutelfiguren zoals Jorge Martin en Marc Marquez na een lange periode van geruchten eindelijk bekendmaakten waar zij volgend jaar werkzaam zouden zijn, volgde daarna de invulling van de rest van de grid. Het was uiteindelijk de Spanjaard Marc Marquez die werd aangekondigd in het fabrieksteam van Ducati. Hij wordt de teamgenoot van de huidige wereldkampioen Francesco Bagnaia. 

Ducati blijft als constructeur het meeste aanwezig op de grid. Het Pertamina Enduro VR46 Racing team krijgt volgend jaar de beschikking over officiële fabrieksondersteuning vanuit Bologna. Fabio Di Giannantonio zal komend seizoen vergezeld worden door Franco Morbidelli die vertrekt bij het Prima Pramac Racing team. Bij het team van Gresini Racing blijft Alex Marquez actief en vult de rookie Fermin Aldeguer het zitje naast hem. 

Voor het team van Prima Pramac Racing wordt het 2025 MotoGP seizoen een frisse start. Niet alleen verwelkomt het team twee nieuwe coureurs, ook zullen zij afscheid nemen van Ducati en volgend jaar het satellietteam van Yamaha vormen. Een grote wens van Yamaha, dat als enige fabrikant enkel een fabrieksteam op de MotoGP grid had. Met de uitbreiding naar vier machines hoopt Yamaha sneller te kunnen ontwikkelen om zo de achterstand te verkleinen. Miguel Oliveira en Jack Miller hebben voor het komende seizoen getekend bij het team.

Japanse fabrieksteams gaan voor zekerheid

Alleen bij de fabrieksteams van Yamaha en Honda blijft de rijdersbezetting gelijk. De Japanse constructeurs die momenteel onderaan het klassement staan, kiezen duidelijk voor stabiliteit en richten hun pijlen op de ontwikkeling van de machines. Bij Yamaha blijven daarmee Fabio Quartararo en Alex Rins actief. Bij het fabrieksteam van Honda zien we volgend seizoen Luca Marini en Joan Mir terug. In het team van LCR Honda vertrekt na zeven seizoenen de Japanse Takaaki Nakagami uit de MotoGP klasse en gaat aan de slag als testrijder bij Honda. Uit de Moto2 klasse komt Somkiat Chantra over en wordt de teamgenoot van Johann Zarco in het team van LCR Honda.

Veel wissels bij teams van KTM en Aprilia

Binnen de teams van KTM maakt Jack Miller plaats voor Pedro Acosta die overkomt vanuit het Red Bull GASGAS Tech3 team.. Na een tot nu toe sterk seizoen als rookie wordt hij de nieuwe teamgenoot van Brad Binder in het fabrieksteam van KTM. Augusto Fernandez zien we volgend jaar niet meer terug op de grid en dat betekent dat het satellietteam twee nieuwe coureurs getekend heeft. Vanuit Ducati komt Enea Bastianini over. Maverick Vinales maakt voor de derde keer een overstap naar een andere fabrikant en completeert het tweede team van KTM. 

Aprilia ziet volgend jaar nog maar één bekend gezicht op hun machines. De Spanjaard Raul Fernandez blijft volgend jaar actief in het Trackhouse Racing team, het satellietteam van Aprilia. Naast hem vinden we de derde rookie van het 2025 MotoGP seizoen in de vorm van Ai Ogura. In het fabrieksteam van Aprilia neemt ook Aleix Espargaro afscheid en stopt de 35 jarige coureur als vaste coureur in het kampioenschap. Het Italiaanse merk verwelkomt twee Ducati coureurs voor komend seizoen in de vorm van Jorge Martin en Marco Bezzecchi.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws