Zoals reeds eerder voorspeld, heeft Kymco met de nieuwe CV3 voor het eerst een driewieler motorscooter ontwikkeld, waarmee met een autorijbewijs gereden mag worden. Kymco bindt nu officeel met de CV3 vanaf 2021 de strijd aan met de Piaggio MP3, maar ook met de Peugeot Metropolis en Yamaha Tricity 300. De technische basis voor de nieuwe driewieler wordt gevormd door de AK550 motorscooter, maar er is veel aan gedaan om de CV3 toch veel meer te laten zijn dan een AK550 met twee voorwielen. Die voorwielen zijn beide voorzien van een upsidedown voorvork, waarbij het veer/kantelsysteem in eerste instantie het meest op dat van de Yamaha lijkt.
De prestaties van de liggende 550cc tweecilinder met CVT zijn wel bijna gelijk aan de AK, met 52 PK (38 kW) aan topvermogen en 53 Nm als maximaal koppel. Dat is meer dan de Piaggio MP3 500 HPE, die 47 PK en 47,5 Nm opgeeft. Kymco vermeldt daarbij de aanwezigheid van een ‘Power Transmission Matrix (PMT)’, die voor een juiste verdeling van het gewicht moet zorgen. De CV3 heeft 13 inch voorwielen en het 160/60 R15 achterwiel van de AK550. Als rijklaar gewicht wordt 280 kilo opgegeven, lengte-breedte-hoogtematen zijn 2140 x 960 x 1475 en de zadelhoogte ligt op 795 mm. De wielbasis tussen voorwielen en achterwiel is 1580 mm, maar een afstand tussen de voorwielen wordt niet opgegeven. Wel zitten de wielen aan de buitenkant van de voorvork, dus niet aan de binnenkant zoals bij de Yamaha Niken, die niet geschikt is voor het B-rijbewijs omdat de vereiste spoorbreedte van 46 centimeter daarom niet gehaald wordt.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven