Vanaf afgelopen maandag heeft Yamaha Motor in Japan de levering van haar R1-model weer hervat, nadat deze was stilgelegd als gevolg van onjuist uitgevoerde homologatietesten. Die waren intern aan het licht gekomen na een onderzoek vanuit het Japanse Ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme (MLIT).
Naar aanleiding van een schandaal rondom ‘zelfhomologatie’ bij een aantal Japanse automerken, stuurde MLIT een onderzoeksvraag naar 85 Japanse automotive fabrikanten. Die moesten zelf onderzoeken of er in de afgelopen jaren fouten gemaakt waren bij het testen van de homologatienormen, die de fabrikanten dus zelf uitvoeren. Uit het onderzoek bleek dat een groot deel van de Japanse automotive merken de testen onjuist uitvoerde, wat in Japan een groot schandaal opleverde.
Gesmolten
Bij Yamaha kwam aan het licht dat er bij de 1000cc YZF-R1 superbike niet juist gemeten was bij geluidstesten. Volgens de fabrikant zelf kwam dat om dat de meetapparatuur te heet werd en kon smelten, waarop de meting vanaf een grotere afstand werd gedaan. Hierbij zou door de betrokken afdeling zijn aangenomen dat dit geen verdere invloed zou hebben op de uitslag van de test. Een opvallend verhaal met een nog vreemder resultaat: de fouten in de testprocedure zorgden er volgens Yamaha niet automatisch voor dat de motoren teveel geluid maken, want die waren alsnog binnen de emissie-eisen gebleven.
Daarnaast werden er administratieve fouten gemeld bij de certificering van de claxon van de YZF-R3 en de TMAX motorscooter.
Excuses
“Yamaha Motor Co., Ltd. biedt haar klanten, leveranciers en andere belanghebbenden oprechte excuses aan voor het schaden van hun vertrouwen in het bedrijf als gevolg van de recente ongepaste behandeling van motortest- en certificeringsaanvragen. (…) Het ministerie bevestigt dat de drie modellen die werden geïnspecteerd (YZF-R1, YZF-R3, TMAX) voldoen aan de normen, en dienovereenkomstig zal Yamaha Motor de verzending van het (YZF-R1) model dat momenteel in productie is, onmiddellijk hervatten.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven