In het eerste kwartaal van 2025 verkocht BMW Motorrad wereldwijd 44.609 nieuwe motorfietsen en motorscooters, een daling van 3,9% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2024. Er wordt in het kwartaalrapport van de BMW Group geen oorzaak vermeld, maar het ligt voor de hand dat vooral de verkoop in Europa in het eerste kwartaal lager is, als direct gevolg van de verkooppiek eind 2024.
Homologatiedip
In het vierde kwartaal van vorig jaar werden er wereldwijd 46.972 BMW motoren verkocht, wat toen een groei van 6,4% ten opzichte van Q4 van 2023 betekende. Hoofdoorzaak van de piek toen (en het dal nu), was de komst van de nieuwe EURO5+ homologatie vanaf begin dit jaar, waardoor een groot aantal motoren nog in 2024 op een kenteken werden geregistreerd. Opvallend is dan wel weer dat in Nederland juist een stijging werd genoteerd; hier stegen de verkopen in Q1 bij BMW Motorrad Nederland met 2,74% naar 787 geregistreerde Nederlandse kentekens.
Welke trend?
Met de verkoop van 210.408 nieuwe motoren realiseerde BMW Motorrad in 2024 een zeer kleine stijging (0,6%) ten opzichte van de verkoopcijfers van 2023. Daarmee leek de enorme groei van het afgelopen decennium al wat af te vlakken. Het is nu afwachten welke lijn in de volgende drie kwartalen doorgetrokken kan worden: de groei in Nederland of de daling wereldwijd.
Daarbij valt natuurlijk op dat de verkoopcijfers in Nederland positiever zijn dan in andere Europese landen, zoals Duitsland, Frankrijk en de UK.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven