Vandaag kondigen het Belgische motorkledingmerk Richa en retailer Motorkledingcenter (MKC) een verregaande samenwerking aan, waarbij beide bedrijven aandelen van elkaar overnemen. Richa is een familiebedrijf van de Belgische familie Rigaux, MotorkledingCenter van de Nederlansche familie Bos. Er is volgens MKC geen sprake van een overname of fusie, maar het grotere Richa zal toch belangrijke zeggenschap binnen MKC gaan krijgen. Eind februari waren er al geruchten over deze samenwerking, maar die werden toen nog stellig ontkend.
Mark Bos, CEO van Motorkledingcenter tegenover Nieuwsmotor:
Met deze samenwerking komen een aantal dingen tegelijk samen. Zo waren we al langer bezig met het zoeken naar een financiële partner voor onze groei, maar willen we ook een “huismerk” gaan maken. Met de komst van de Richa Groep krijgen we dat allebei. Daarbij kunnen we met een eigen merk sneller van idee naar productie shakelen, Richa heeft als A-merk die ervaring al in huis, bijvoorbeeld met het gebruik van Goretex. Zo krijgen we directe inspraak in de ontwikkeling. Dit betekent overigens niet dat we maar één merk gaan verkopen, we blijven een multibrand winkel. Ik heb al met andere merken gesproken, die reageren allemaal sportief, het was geen geheim dat we al langer op zoek waren naar een partner. Ik en André (Bos, vader van Mark, red.) krijgen nu aandelen in de Richa Groep en zij in ons bedrijf, zo kunnen we samen onze slagkracht versterken en uitbreiden in West-Europa.”
Persbericht: “MotorKledingCenter bundelt krachten met Richa”.
MotorKledingCenter(MKC) is de laatste jaren uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in de motorkledingbranche, met inmiddels 7 superstores in Nederland en België, en een sterke online positie. Door de handen in één te slaan met Richa, een gerenommeerde motorkleding fabrikant, kunnen zij de markt verticaal gaan bedienen. De groei ambities van MKC zijn groots. In de snel consoliderende motormarkt worden kansen gezien voor verdere uitbreiding in de Benelux en Europa. Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan het schaalbaar maken van het concept. Waar tot voorheen de ondersteuning van de bank en enkele particuliere investeerders voldoende was, blijkt dat in de toekomstige plannen niet toereikend te zijn, reden om op zoek te gaan naar een partner die kan ondersteunen in de vooropgestelde groei.
“Na een lange periode van onderzoek en gesprekken met meerdere partijen zijn wij blij te kunnen mededelen dat wij de krachten bundelen met Richa, een van onze vertrouwde partners die een sterke positie heeft in heel wat Europese en overzeese markten. Daarnaast is Richa ook actief in de motorkleding retail in België (ondermeer onder de naam Joma Moto) wat goed aansluit bij het concept van MKC. Deze samenwerking geeft ons een geheel nieuw perspectief” Aldus Mark Bos. Gezamenlijk als groep kunnen veel synergiën worden behaald en kan nog sneller worden gereageerd op nieuw markt-evoluties en trends. De participatie in MKC is verder voor Richa een uitstekende kans om de naamsbekendheid van Richa in de Nederlandse markt een sterke boost te geven. Mark zijn rol zal als CEO van MKC ongewijzigd blijven, daarnaast zal hij, samen met Stijn en Lewis Rigaux, een belangrijke rol krijgen in de verdere uitbouw van de groep. Ook de oprichter André Bos zal in een adviserende rol betrokken blijven. Gezamenlijk hebben zij een belang verworven binnen de groep.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven