Oplage motorbladen in 2014 hard gedaald
De oplage van motorbladen Moto73, Motor Magazine en Promotor is in 2014 flink onderuit gegaan, zo blijkt uit cijfers van HOI Instituut voor Media Auditing over het vierde kwartaal van het afgelopen jaar. Moto73 daalde naar een oplage van 12.656 in het vierde kwartaal (Q4) van 2014, waarmee het blad in één jaar tijd maar liefst eenderde van de oplage inleverde; in Q4 van 2013 werden er nog 18.696 bladen per uitgave verkocht (-32,3%). Motor Magazine kwam in Q4 op 9379 als totaal betaalde oplage uit (-31%), waarmee het oudste motorblad van Nederland voor het eerst onder de grens van 10.000 is uitgekomen. Voor Moto73 en Motor Magazine zijn dit de eerste cijfers onder de vlag van uitgever New Skool Media, die halverwege vorig jaar de motorbladen van Sanoma overnam. Promotor van de ANWB leverde in 2014 een kwart (-24,6%) van haar oplage in (Q4 2013: 24.315), al is het met 18.324 verkochte bladen per uitgave nog wel het grootste motorblad van Nederland. Andere motorbladen als Motoplus en Kicxstart zijn niet aangesloten bij HOI, hiervan worden de oplagecijfers dus niet door een externe partij gecontroleerd.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven