Jos Huisman is per 1 april 2020 afgetreden als directeur en mede-eigenaar van MotoShare. Huisman begon MotoShare in 2015 en was sindsdien algemeen directeur. Die functie is nu overgenomen door Daan van der Wal, hij was al sinds 2016 hoofd Operations & Community bij het deel/verhuurplatform en sinds 2019 lid van het management team. Michel Peters is sinds dezelfde datum begonnen als Business Development & Marketing om internationale groei van MotoShare weer gestalte te gaan geven, ook hij was voor die tijd al langdurig werkzaam bij het motorverhuurplatform. Michel zal zich daarbij focussen op het dealernetwerk, de motormerken en branchorganisaties. Ron Betist is bij MotoShare verantwoordelijk voor business development en partnerships. Er wordt volgens Peters door het vernieuwde management op dit moment met een potentiële nieuwe investeerder gesproken, waarna -na een kapitaalinjectie- de aandelen zullen ‘verschuiven’.
Motoshare was in eerste instantie puur bedoeld om particulieren onderling (peer-to-peer) motoren te laten verhuren en huren. Het idee is dat Motoshare particuliere vraag en aanbod aan elkaar verbindt, maar daarnaast ook zorgt voor een all-risk verzekering die de verhuurder gerust moet stellen. In Nederland zijn volgens Motoshare meer dan 30.000 motorrijders aangesloten op MotoShare.nl, maar momenteel is het werkelijke aanbod in Nederland ongeveer 1126 beschikbare motoren, waarvan 765 particulier en 361 bij dealers. In België en Frankrijk is het aanbod met enige tientallen uiterst beperkt, in Spanje gaat het met ruim 300, voornamelijk aan de oostkust, iets beter.
Crowdfunding
In 2016 was MotoShare een opvallende nieuwkomer in de deeleconomie, die toen erg nieuw was en explosief groeide. Vooral in die beginperiode was het peer-to-peer platform zeer actief met communicatie. De startup kwam daardoor aan een overtekende crowdfunding die om 75.000 euro vroeg, maar maar liefst € 232.700,- opbracht. Bij de crowdfunding voor de “innovator in de motorbranche” werd een omzet van 9,7 miljoen euro in 2020 als doel opgegeven, waarbij een winst van 1,5 miljoen werd voorgespiegeld. De lening die via crowdfunding werd opgehaald, zou vooral ingezet moeten worden voor marketing. Als doelscenario’s werden indertijd “de wereld veroveren” en verkoop aan een externe partij genoemd. Daarbij verstrekten de 240 investeerders in feite tegen 8 procent rente een vijfjarige lening aan het motordeelplatform, die later vrijwillig omgezet kon worden in aandelen of anders afloopt in 2021, wanneer ook de rente betaald moet worden.
Dat er een nieuwe investeerder nodig is, betekent wel dat de eerdere groeiprognoses niet behaald zijn. Het huidige, deels nieuwe management claimt dat er in 2019 tussen de 6000 en 7000 verhuurdagen in Nederland waren, met een gemiddelde huurprijs tussen de 70 en 80 euro. Dat duidt op een omzet tussen de 450.000 en 560.000 euro op jaarbasis, wat volgens Peters een groei van 100% was ten opzichte van 2018. Van die omzet ging 70% naar de eigenaren die hun motorfietsen verhuurden. Van de resterende 30% was de helft voor een allrisk verzekering van de verhuurde motor en de andere helft voor MotoShare. Bij MotoShare werken nu twee personen (management) full-time en twee part-time. Klantenservice, development en marketing worden extern gedaan.
in 2020 zal de motorverhuur volgens Motoshare op het eigen platform minimaal naar 10.000 dagen gaan groeien. Daarnaast wil men alsnog de beloofde sprong naar een grote markt maken, waarbij de pijlen nu vooral op Spanje gericht zijn en marketing en partnerships wederom speerpunten moeten worden. De achtergebleven groei wordt vooral geweten aan ‘opstartproblemen van een start-up’, waarbij van fouten geleerd moest worden, maar waarbij ook het vertrek van een website-developer de technische voortgang hinderde.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven