Motorblad MOTOR Magazine stopt
Na meer dan 100 jaar stopt motorblad Motor er per direct mee. Het in 1913 opgerichte motorblad bestond in vele gedaanten, de laatste jaren was dat als maandblad bij de uitgeverij New Skool Media. In de afgelopen jaren liep de oplage hard achteruit; het bleek lastig een eigen richting voor het blad te vinden, vooral het verschil met zusterblad Moto73 was lastig om te maken. Daarbij kwam de uitgeverij enige tijd geleden met een nieuw, redelijk succesvol ‘special’ zusterblad Classic & Retro, waarmee er nog een concurrent in eigen huis bij kwam. Vandaag wordt het laatste nummer bij de abonnees bezorgd.
MOTOR Magazine begon haar bestaan als Weekblad Motor, toen het officiële blad van de KNMV. Later werd het blad verzelfstandigd en werd MOTOR tweewekelijks verstuurd. Lange tijd was het nog wel het officiële orgaan van de KNMV, maar ook dit werd in 2011 beëindigd, waarop het aantal abonnees instortte. Na diverse eigenaren was het recent de Finse uitgever Sanoma die het blad in het handen kreeg, om het begin 2014 af te stoten naar New Skool Media. Daar werd de frequentie direct verlaagd naar maandelijks.
In de begeleidende brief voor abonnees wordt gemeld dat het lopende abonnement wordt voortgezet met Moto73, wat een flinke “opfrisbeurt” zal krijgen, onder andere voor de vormgeving. Ook zullen rubrieken uit Motor overgezet worden naar Moto73. Classic & Retro zal verder gaan als afzonderlijke titel. Het is ons niet gelukt iemand van New Skool Media te spreken te krijgen over de achtergronden van de stopzetting.
Freek Mulder, Marketing & Sales Manager Motive en Sport bij New Skool Media over het van de markt halen van Motor: “We zagen al langer dat zowel de oplage als advertentie-inkomsten terugliepen, opeen gegeven moment moest er ingegrepen worden. We zagen ook al langer dat Moto73 een sterke titel blijft, daarom is ervoor gekozen daarmee door te gaan. Vanaf nummer 13 zal “73” dan ook in een nieuwe vormgeving verschijnen, met daarin ook wel een aantal vaste waarden uit Motor. Ik schat in dat we na de samenvoeging op een oplage van zo’n 20.000 bladen gaan komen”.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven