Mark Bos maakte MotorKledingCenter in 12 jaar groot, verkocht in 2020 een meerderheidsbelang aan het Belgische Richa en bleef daarna ruim twee jaar aan als operationeel manager. Nu stopt hij zijn dagelijkse werkzaamheden bij een keten met 20 MKC Moto-winkels en het motorkledingmerk Richa, al blijft hij wel betrokken als aandeelhouder.
Mark Bos (32) kwam in 2012 in de motorkledingzaak van zijn vader te werken, op dat moment was er alleen de matig draaiende motorkledingwinkel in Hazerswoude-Rijndijk. Nadat Bos jr. aantrad veranderde dat snel, vooral doordat hij moderne marketingmethodes gebruikte, die hij deels leerde van het Amerikaanse Revzilla. Beste voorbeeld hiervan waren de productvideo’s op Youtube, die Bos zelf presenteerde. MotorKledingCenter bracht daarna vooral een specialisatie in motorkleding, waar dit tot dan toe alleen als bijproduct voor motordealers werd gezien.
Bos jr. opende snel een webwinkel, net op het moment dat de internetverkopen groeiden. Voordeel voor hem was dat de motordealers daar geen kansen zagen en er hierdoor eigenlijk geen concurrentie was op dit gebied, ondanks dat er op motorkleding enige tientallen procenten aan verkoopmarge zijn te verdienen, waar dit op nieuwe motorfietsen maar enige procenten zijn. In korte tijd veroverde MotorKledingCenter zo een groot deel van de online sales in Nederland, waarna in het kader van ‘clicks and bricks’ meerdere filialen werden geopend. Nogal wat motordealers moesten daarna buigen voor het gefocuste marketinggeweld van MotorKledingCenter en de daaropvolgende concurrenten met een soortgelijke insteek; bij sommige motorzaken namen de specialisten de bovenverdieping over om een eigen motorkledingwinkel te openen.
Zo ging de ‘scale up’ snel en volgde de opening van nieuwe Motorkledingcenters elkaar in rap tempo op. Dit ging door totdat Bos in 2020 zijn acht winkels inbracht in een overname door het Belgische Richa motorkledingbedrijf van de familie Rigaux, waarbij deels ook in aandelen in de nieuwe onderneming werd betaald. Kort daarop werd de winkelnaam omgedoopt in MKC Moto, waarvan er nu 20 zijn in vier landen, deels door de samenvoeging met de Joma winkels van Rigaux in België, maar ook door nieuwe openingen en overnames. Tekenend was daarbij de aankoop van het failliete Motozoom, het eerste succesvolle postorderbedrijf van Nederland voor motorrijders en de feitelijke voorloper van de huidige motorkledingwebshops.
Het is duidelijk dat de stormachtige groei van Motorkledingcenter de Nederlandse markt voor motorkleding en -toebehoren op zijn kop heeft gezet, als direct gevolg van het succes van Mark Bos en zijn disruptieve kijk op motorkleding als losstaand product. De komende tijd neemt Bos vrij, in ieder geval tot het einde van dit jaar. Hij is recent vader geworden en wil zich eerst ook bezinnen op nieuwe uitdagingen. Daarna wil hij wel weer aan de slag met een scale up. Maar, naast zijn rol als aandeelhouder bij MKC Moto en Richa, zal dit niet binnen de motorbranche (mogen) zijn.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven