KTM-merken verkochten 270.407 motorfietsen in 2020
Als direct gevolg van de corona-pandemie daalde de verkoop van KTM, Husqvarna en GasGas in 2020 als totaal met 3,5%, om uit te komen op 270.407 motoren, waarvan 212.713 KTM’s, 49.046 Husqvarna’s en 8.648 motoren met een GasGas-sticker. Door een sterk tweede halfjaar werd de achterstand na sluiting van de fabrieken in Mattighofen en India in ‘H1’ snel ingelopen. De inkomsten daalden veel harder met -27%, maar door te bezuinigen op zaken als marketing en reizen, kwam de winst toch 1% hoger uit dan in 2019. In e-Bikes groeien de merken Raymon, Husqvarna en GasGas enorm.
De grootste markt voor de Pierer-merken blijft Europa, waar het bedrijf nèt geen 100.000 motoren verkocht. Dit betekende een daling van 8% overall; 11 procent minder KTM’s, 21% minder Husky’s en toch nog 5500 GasGas-modellen. Tweede markt was voor KTM die in India, waar mede-eigenaar Bajaj bijna alle motorfietsen lokaal produceert. Daar daalde de markt met 15%, al voegt Pierer de Indiase markt in de cijfers opeens samen met die in Indonesië, waar KTM/Bajaj beduidend minder sterk aanwezig is. Overigens zijn ongeveer de helft van de in India gebouwde motoren van een KTM-merk voorzien, de andere helft wordt als Bajaj met een KTM-licentie verkocht. Derde markt is Noord-Amerika, waar bijna 53.000 motoren verkocht worden en waar Husqvarna duidelijk veel belangrijker is; het voormalige Zweedse merk verkocht ongeveer een derde van het aantal KTM’s. In Zuid-Amerika was de groei bij Husqvarna veel groter dan bij KTM.
Wereldwijde productie
Qua productie laat Pierer dit jaar iets meer los over locaties waar de nu 4568 werknemers motoren bouwen: van de geproduceerde motorfietsen werden er 141.764 in Mattighofen (Oostenrijk) gebouwd, terwijl er in Pune (India) bij Bajaj 131.241 units werden gefabriceerd. Vooral de lichtere modellen worden nu voor de wereldwijde markt in India gebouwd. Tot slot draaide de GasGas fabriek blijkbaar ook nog, want in Girona kwamen 3433 motoren van de band gerold.
Naast Bajaj in India zal binnenkort ook CF Moto in China meer KTM’s gaan bouwen, gecombineerd met eigen CF Moto-modellen. De samenwerking tussen KTM en CF Moto dateert al uit 2013, maar krijgt nu steeds meer gestalte. Uit de nieuwe fabriek van de KTMR2R-CFmoto joint venture komt binnenkort (2e kwartaal 2021) een CF Moto MT800 en de reeds officieel gelanceerde 1250TR-G, maar ook een nieuw 750-platform voor een 750 Duke, Adventure en Supermoto.
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven