Skip to main content

KTM-baas Pierer verkoopt automotive-bedrijf Leoni aan Chinezen

In de rumoerige situatie rondom de motormerken KTM, Husqvarna, GasGas en MV Agusta van de Pierer Mobility groep, lijkt er nu geld vrijgemaakt te worden met de verkoop van een ander bedrijf van dezelfde eigenaar. Stefan Pierer verkocht vorige week de helft van Leoni AG, wereldwijd maker van vooral kabels en kabelbomen, aan het Chinese Luxshare. Daarnaast wordt ACS (Automotive Cable Solutions), de belangrijkste divisie van Leoni, in zijn geheel verkocht aan Time Interconnect Singapore, deels weer een dochterbedrijf van Luxshare.

Alle merken

Het Duitse Leoni AG is een zéér grote toeleverancier van automotive kabels en kabelbomen voor (bijna) alle merken auto’s en motoren, met (volgens eigen opgave) 95.000 werknemers in 26 landen, die in 2023 een omzet van 5,5 miljard euro genereerden. Het bedrijf kwam in 2023 in financiële zorgen en vroeg surseance van betaling aan, waarop Stefan Pierer zijn belang van 20% naar 100% ophoogde en 150 miljoen euro extra in het bedrijf investeerde. Luxshare betaalt nu volgens persbureau AFP zo’n 320 miljoen om grootaandeelhouder te worden.

Wereldwijde footprint vergroten

“Vandaag is een officiële overeenkomst met Luxshare getekend, waarmee ze een belang van 50,1% verwerven in LEONI AG, dat voorheen volledig eigendom was van Stefan Pierer. We zijn verheugd om deze transformatieve samenwerking aan te kondigen, die onze concurrentiekracht op alle fronten aanzienlijk zal verbeteren. Van portfolio-uitbreiding en markttoegang tot technologische mogelijkheden en productie – door onze krachten te bundelen, zullen we niet alleen onze wereldwijde footprint vergroten, maar ook innovatie stimuleren en meer waarde leveren aan onze klanten.”

China vs. Europa

De hele Duitse automotive-sector heeft het momenteel moeilijk door dalende verkopen van de Duitse automerken, die ook onder grote druk staan van Chinese nieuwkomers. Het is daarom pikant dat juist een Chinees bedrijf de baas wordt bij een producent als Leoni, waarmee het immers een cruciale toeleverancier voor diezelfde Duitse automerken wordt. Door het aankopen van Europese producenten kunnen de Chinese automotive bedrijven ook eventuele Europese sancties ontlopen.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws