Harley-Davidson Inc. heeft vandaag aangekondigd dat Jochen Zeitz met onmiddellijke ingang is benoemd tot President en Chief Executive Officer (CEO). Zeitz was sinds februari 2020 al waarnemend president en CEO. Zeitz blijft daarnaast in functie als voorzitter van de raad van bestuur. Zoals eerder bekendgemaakt, is Thomas Linebarger, onafhankelijk lid van de raad van bestuur van Harley-Davidson sinds 2008, benoemd tot gedelegeerd voorzitter. Harley-Davidson Inc. is het moederbedrijf van Harley-Davidson Motor Company en Harley-Davidson Financial Services.
Linebarger over de vaste aanstelling: “Aangezien de onzekerheid rond de COVID-19-crisis en het herstel aanhoudt en gezien de aanzienlijke veranderingen die nodig zijn bij het bedrijf, toont het vastleggen van Jochen als CEO zowel het vertrouwen van de raad in hem als Jochen’s toewijding om het bedrijf door deze buitengewone tijd te leiden. Zijn twee decennia ervaring als voorzitter en CEO van een toonaangevend wereldwijd bedrijf en merk, en zijn enthousiasme en vastberadenheid om alles over het bedrijf uit te dagen op basis van zijn turnaround-ervaring, is precies wat we nu nodig hebben om Harley-Davidson naar langetermijnsucces te leiden. Hij heeft de onvoorwaardelijke steun van het bestuur. ”
Voordat Zeitz in februari tot voorzitter, waarnemend president en CEO werd benoemd, was hij sinds 2007 lid van de raad van bestuur van Harley-Davidson en richtte hij het Brand and Sustainability Committee van het bedrijf op. Hij was van 1993 tot 2011 achttien jaar lang voorzitter en CEO van Puma en was van 1993 tot 2005 ook CFO daar. Zeitz bleef dan ook voorzitter van Puma nadat hij werd benoemd tot CEO van de divisie Sport en Lifestyle bij luxegoederenbedrijf Kering (voorheen PPR) van 2011-2012. Vervolgens was hij van 2012-2016 directeur van de raad van bestuur van Kering.
Zeitz : “In lijn met het bestuur weerspiegelt mijn beslissing om president en CEO van Harley-Davidson te worden mijn diepe passie en toewijding aan dit bedrijf. Tijdens deze buitengewone tijd van crisis is mijn eerste prioriteit het welzijn van onze H-D-gemeenschap terwijl ik onze inspanningen voor het COVID-19-responsplan uitvoer om het bedrijf te stabiliseren, de activiteiten te hervatten en te herstellen. Ik leid ook een noodzakelijke en uitgebreide herziening van de bedrijfsstructuur, het operationele model en de strategie terwijl we ons aanpassen aan de nieuwe realiteit na COVID-19. De komende maanden zullen we het bedrijf opnieuw aansluiten (“rewire”) en later dit jaar een nieuw strategisch vijfjarenplan opstellen. Ik zal dan toezicht houden op de implementatie van deze veranderingen en Harley-Davidson opnieuw laten stralen als een van de meest gerespecteerde en iconische merken ter wereld.”
Bron: Harley-Davidson IR.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven