Harley-Davidson stopt Europese verkoop Sportster en Street modellen
Harley-Davidson zal bij de overgang naar de nieuwe Europese EURO5 typegoedkeuring in 2021 afscheid nemen van alle V-twins met 750 cc, 883 cc en 1202 cc. Daarnaast maakte het merk vandaag bekend haar fabriek in Bawal in de Indiase deelstaat Haryana te sluiten. Dit betekent het einde voor de het hele Street-segment: de Street 750, Street Rod, Iron 883, Super Low, Sportster 1200 Custom, Iron 1200, Forty-Eight, Forty Eight Special, Super Low 1200T en Roadster modellen. Een woordvoerder van Harley-Davidson bevestigt tegenover Nieuwsmotor alleen dat de Sportster-modellen inderdaad vanaf modeljaar 2021 niet meer in Europa verkocht worden, maar dat ze wel op andere markten, met minder strenge milieueisen, leverbaar blijven.
Over de Street 750-modellen wordt officieel geen reactie gegeven, maar vandaag werd gemeld dat de productie van deze goedkope Harleys in India gestaakt wordt. Dit deels wegens tegenvallend succes, maar deels ook door de negatieve publiciteit rondom de productie buiten de USA. Daar komt ook nog bij dat het budgetmodel het imago van Harley niet enorm veel goed doet, een gedachte die het wel nog twijfelachtiger maakt of de aangekondigde “Chinese” Harley-Davidson 338R voor de Aziatische markt er nog wel komt nu de nieuwe CEO Zeitz de bakens aan het verzetten is met de grootscheepse Rewire reorganisatie, die wereldwijd 500 werknemers hun baan bij HD kost en 200 vacatures niet ingevuld laat worden.
Met de komst van de nieuwe EURO5 homologatie komt er bij alle motormerken voor een groot aantal motoren een einde aan wat de “lifecycle” wordt genoemd. Vooral voor minder succesvolle modellen is het niet lonend de kostbare aanpassingen te doen om de motorfiets weer gehomologeerd te krijgen, waarbij door de scherpere emissie-eisen het ook erg lastig is om daarbij geen vermogen in te leveren. In veel gevallen is het dan verstandiger om met een volledig nieuw model te komen, in plaats van geld steken in een model dat eigenlijk ook nog eens mindere prestaties levert, wat veel klanten meestal niet waarderen. De timing van de overgang van EURO4 naar EURO5 valt zeer ongelukkig samen met de corona-pandemie, al zorgen de in heel Europa hard gestegen verkoopcijfers er wel voor dat de voorraden EURO4-motoren zo goed als op zijn.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven