Harley-Davidson reorganisatie: 30% minder modellen
Harley-Davidson maakte gisteren haar resultaten van het tweede kwartaal van 2020 bekend, waarin de omzet met 47% daalde. Tegelijk met de aankondiding van de Q2 en H1 cijfers werden, kort na het ontslag van 700 vaste werknemers, de maatrelen van “The Rewire” reorganisatie verder uitgelegd door de nieuwe Duitse CEO Jochen Zeitz. Ook is het nieuwe vijfjarenplan “The Hardwire” aangekondigd, met vooral meer focus op de winstgevende activiteiten en zelfs een eventuele terugtrekking uit markten waar geen winst wordt gemaakt. Ook wordt het modelaanbod met 30% verminderd, een opmerkelijke stap omdat de vorige CEO Matt Levatich juist inzette op een enorme stroom aan nieuwe modellen. Momenteel staan er dan ook 108 modellen/kleurstellingen op de HD-prijslijst van 2020.
Over de reeds aangekondigde nieuwe modellen blijft deels onduidelijkheid bestaan: alleen de 1250 Pan America wordt ‘hard’ bevestigd; over de Bronx Streetfighter en de reeks eletrische stadsvoertuigen wordt met geen woord gerept, wat ook geldt voor de in China gebouwde “Mini-Harley”. In de webcast na de presentatie van de cijfers en wilde Zeits ook niet op vragen hierover ingaan, behalve dat “we focussen nu op de adventure-touring bike”. Juist de aangekondigde kleine elektrische “stadsbrommers” en het Chinese 338cc-model zijn voor de vaste Harley-fans onbegrijpelijke keuzes, het cancellen daarvan zou kunnen passen in de aangekondigde hernieuwde focus op de bestaande modellen en klanten. Opvallende keuze is ook de stap naar het introduceren van nieuwe modellen aan het begin van het kalenderjaar. In Europa is men immers gewend aan modelintroducties aan het einde van het seizoen, zodat er in de winter bestellingen binnen kunnen komen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste maatregelen die Zeitz aankondigt.
SPEERPUNTEN THE REWIRE / THE HARDWIRE REORGANISATIE EN VIJFJARENPLAN:
- Nieuw bedrijfsmodel: verminderde complexiteit en verhoogde snelheid. Zoals eerder gemeld kostte deze aankondiging wereldwijd 700 mensen hun baan.
- Het “stroomlijnen” van geplande modelaanbod met ongeveer 30 procent, met meer evenwicht tussen investeringen in huidige sterke categorieën en nieuwe segmenten met veel potentieel.
- Uitbreiding van het productaanbod van de best verkopende motorfietsen.
- Het leveren van het eerste HD Adventure Touring-motorfiets model – de Pan America 1250 – in 2021 gaat gewoon door. Over de andere, nieuw aangekondigde modellen (zoals de Chinese 338) wordt niet gesproken.
- Verschuivende jaarlijkse productlanceringstijdstip van augustus naar begin van het eerste kwartaal, wat zeer tegengesteld is aan timing van alle andere motorfabrikanten ter wereld.
- Versterkende lanceringsinspanningen, waaronder samenwerkingen met belangrijke influencers om het merk en nieuwe producten te promoten. Het bedrijf gaat onder meer een nieuwe marketingcampagne lanceren met acteur Jason Momoa.
- Meer focus op Parts & Accessories en General Merchandise-activiteiten
- Nieuw extern “managementtalent” in het bedrijf aannemen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven