Afgelopen dinsdag zijn de door RA/AA accountants gecertificeerde oplagecijfers van 2014 door NOM gepubliceerd. Het betreft de gemiddelde jaarcijfers op basis van het aantal verschenen edities in 2014, cijfers die in het verleden door HOI uitgegeven werden. Uit de cijfers blijkt dat de aangesloten motorbladen Motor, Moto73 en ProMotor het zwaar hebben, de oplages van alle drie de bladen daalden in 2014 flink. Promotor blijft het grootste, maar het kwam wel voor het eerst uit onder de 20.000 nummers per oplage. Moto73 en Motor gingen van Sanoma over naar New Skool Media maar moesten ook flink toegeven op het aantal verkochte bladen. Motor bleef net boven de grens van 10.000 maar daalde opvallend hard vanaf 14.022 in 2013. Dit gold ook voor Moto73, dat een kwart van haar lezers verloor door van 19.520 naar 15.510 te dalen. Alle genoemde cijfers zijn dus jaargemiddelden, de cijfers van het laatste kwartaal van 2014 gaven aan dat de daling in die periode nog verder doorzette. Alle andere motorbladen zijn niet aangesloten bij NOM/HOI, de oplagecijfers daarvan worden dus niet door een externe instantie geverifiëerd.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief