EU: in Thailand geassembleerde Harley-Davidsons toch vol belast als Amerikaans
Harley-Davidsons die in andere landen dan de USA geassembleerd worden, moeten gewoon het hoge importtarief voor Amerikaanse motoren oplopend tot 56% betalen, in plaats van de 6% die zou gelden voor in andere werelddelen gebouwde motorfietsen boven de 800cc. Het hoge Amerikaanse importtarief is een gevolg van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten, waarbij Harley (volgens de EU) probeert dat te omzeilen door fabricage in Thailand. Grote vraag is nu of Harley de gloednieuwe (net voor het eerst geteste) Pan America 1250 wel zal kunnen leveren voor de zéér concurrerende prijs die ze opgegeven hebben.
Nu heeft het Belgische Ministerie van Economische Zaken namens de EU laten weten dat deze motoren niet geaccepteerd worden als niet-Amerikaans product, waarop de Belgische douaneautoriteiten geen zogenaamde BOI-beschikking (bindende oorsprongsinlichtingen) voor deze motoren wil afgeven. Resultaat is dat ze als Amerikaanse motoren in Europa aan land komen, waarop de volle importtarieven gelden. Harley-Davidson heeft aangegeven alle juridische wegen te zullen bewandelen om deze beslissing ongedaan te krijgen.
De handelsoorlog die de vorige Amerikaanse president aanging met de Europese Unie, draait om subsidie van vliegtuigbouwers. Resultaat daarvan is dat er over en weer enorme importheffingen op bepaalde producten werden opgelegd, vooral op producten in feite niks met de vliegtuigbouw te maken hebben. Dat gebeurde in 2018 eerst met motoren boven de 800cc en later in 2019 ook met onderdelen voor die motorfietsen. In 2018 steeg de importheffing op motoren daarom met 25% naar 31%, maar op 1 juni 2021 gaat dit stijgen naar 56%.
Blijkbaar voorzag de EU dat Amerikaanse fabrikanten zouden proberen hier onderuit te komen via een buitenlandse route, want in artikel 33 van Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/2446 wordt “een be- of verwerking die in een ander land of gebied plaatsvindt, als niet economisch verantwoord aangemerkt wanneer op basis van de beschikbare feiten wordt vastgesteld dat die be- of verwerking tot doel had de toepassing van de in artikel 59 van het wetboek bedoelde maatregelen te vermijden.” Oftewel: motoren in de USA bouwen en dan nog een (kleine) handeling in een ander land doen, wordt niet geaccepteerd. Nu heeft Europa aan België het uitvoeringsbesluit ) 2021/563, waarmee de niet-Amerikaanse BOI’s dus worden afgekeurd.
Jochen Zeitz , voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson: “Dit is een ongekende situatie en onderstreept de zeer reële schade van een escalerende handelsoorlog voor onze belanghebbenden aan beide zijden van de Atlanticsche oceaan. De mogelijke impact van deze beslissing op onze productie, activiteiten en algehele concurrentievermogen Europa is significant. Het opleggen van een invoertarief voor alle Harley-Davidson-motorfietsen druist in tegen alle noties van vrijhandel en, indien geïmplementeerd, zullen deze verhoogde tarieven een gericht concurrentienadeel vormen voor onze producten, ten opzichte van die van onze Europese concurrenten.”
De klap komt bij Zeitz en alle andere betrokkenen bij Harley-Davidson extra hard aan, omdat ze juist vandaag voor het eerst in zéér lange tijd weer een positief eerste kwartaal 2021 (Q1) kunnen melden, met een 10% gestegen omzet, 272% gestegen winst en een stijging qua verkopen van 30% in de USA maar een daling van 36% in EMEA (Europa, Midden-Oosten, Afrika).
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven