Het Italiaanse elektrische motormerk Energica Motor Company heeft faillissement aangevraagd. Energica is één van de grootste en bekendste elektrische motormerken ter wereld, met een breed aanbod als de Experia, Ribelle, Ego en EsseEsse9. Energica heeft een relatief grote naamsbekendheid, deels doordat het enige jaren de elektrische racemotoren voor de MotoE, in het bijprogramma van de MotoGP, ontwikkelde en produceerde.
Geen investeerders gevonden
In een verklaring zegt het bedrijf: “Ondanks actieve en uitgebreide inspanningen van het management om op zoek te gaan naar nieuwe investeerders, met als doel om in het belang van schuldeisers de continuïteit te behouden, is het in de afgelopen tijd duidelijk geworden dat deze optie niet langer levensvatbaar is. Hierdoor heeft het bedrijf geen andere keuze dan een faillissementsprocedure, waardoor eventuele terugbetaling van schuldeisers mogelijk wordt uit opbrengsten van de liquidatie.”
Oorzaken
Het besluit werd genomen tijdens een bestuursvergadering op 14 oktober 2024, ondanks dat Energica de afgelopen jaren recordverkopen en -inkomsten behaalde. Het bedrijf noemt als oorzaak een “daling in de automotive markt en toeleveringsketen”, maar benoemt ook een “crisis in de elektrische markt en een daling van de investeringen in deze sector”, als belangrijke redenen voor de financiële problemen. Het ligt voor de hand dat het ook een rol speelt dat de markt voor elektrische motorfietsen in theoretische berekeningen altijd enorm moet gaan groeien, maar dat dit in de praktijk niet het geval is.
Investeringen
De verkoopcijfers van de elektrische modellen van Energica stegen in 2022 nog, maar ze werden toch altijd maar mondjesmaat verkocht, waardoor de enorme investeringen voor de ontwikkeling ervan nooit terugverdiend werden. Doordat de familie achter het bedrijf lang bleef investeren, was er geen veelvoud aan externe investeringsrondes, zoals die bij andere grote elektrische motormerken wel nodig blijven. Ook bij andere elektrische motormerken blijkt dat het moeilijk is (vooral recreatieve) motorrijders van de meerwaarde van elektrisch motorrijden te overtuigen, al lukte het Energica wel een aantal overheidscontracten binnen te halen. Dit bij voorkeur voor toezichthouders in stedelijke gebieden, waar de elektrische aandrijving en actieradius prima voor bleken.
Ideanomics grootaandeelhouder
In 2022 nam het Amerikaanse EV-investeringsbedrijf Ideanomics 70% van de aandelen in Energica over. Nadien groeide de verkopen en werden er nieuwe modellen ontwikkeld, maar de vraag naar elektrische motoren steeg nooit genoeg om de aanloopverliezen te beperken. Voordat Ideanomics instapte, werd Energica opgericht onder de vleugels van CRP, het grootschalige automotivebedrijf van de familie Cevolini. Dochter Livia Cevolini is nog steeds CEO van Energica Motor Company.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven