TVS Motor Company heeft in 2021 een miljoen lichte motorfietsen geëxporteerd vanuit thuisland India. Het bedrijf meldt dat voor het eerst in een boekjaar deze mijlpaal werd bereikt. In Europa is TVS vooral bekend als partner van BMW Motorrad, waar alle 310-modellen worden gebouwd. In de duizelingwekkende aantallen zijn de BMW’s overigens niet meegeteld.
Om de omvang van de extreme Indiase productiecapaciteit te benadrukken, is het goed om te weten dat TVS niet eens de grootste motorfabrikant in India is, maar op een vierde plaats staat, achter Hero, Bajaj en Honda India. In 2021 daalde de markt in India ook nog eens sterk als gevolg van de corona-pandemie. Toch was het enorme land alsnog goed voor de verkoop van 15 miljoen (!) nieuwe motoren in India zelf, waar dus nog de enorme exportcijfers bij komen. Ter vergelijking; de Nederlandse markt was in 2021 goed voor 15.337 stuks.
De belangrijkste exportproducten van TVS zijn de Apache-serie, HLX-serie, Raider en de Neo-serie. Het bedrijf zei in een verklaring dat een “toename van de wereldwijde verkoop van motorfietsen aanzienlijk heeft bijgedragen aan het bereiken van deze mijlpaal”.
K N Radhakrishnan, directeur en CEO van TVS Motor Company: “We hebben een sterke focus op het uitbreiden van onze marktaanwezigheid op wereldwijde markten, met een opwindende reeks aan producten die inspelen op de snel evoluerende mobiliteitsbehoeften van elk klantensegment”.
Het bedrijf, dat actief zegt te zijn in 80 landen in Afrika, Zuidoost-Azië, Centraal- en Latijns-Amerika en de thuismarkt India, is van plan om in de nabije toekomst de markten in Europa en Noord-Amerika te betreden. Net als veel andere merken uit Azië, krijg het daarbij hulp en kennis van de bekende Europese motormerken, die daar blijkbaar geen directe bedreiging in zien.
Overdracht Europese merken
Zo laat niet alleen BMW motoren bouwen in India, maar gaan ook andere Europese merken als Piaggio steeds meer in India produceren. Verder kiest MV Agusta voor een nauwe samenwerking met Geely-dochter Qiangjiang (QJMotor) voor het nieuwe Lucky Explorer project, terwijl dat andere klassieke Italiaanse merk, Benelli, al lang in handen is van hetzelfde Chinese bedrijf. Triumph werkt, nadat de volledige productie naar Thailand werd overgebracht, ook samen met Bajaj aan een licht model. Dat terwijl datzelfde Bajaj voor bijna de helft eigenaar van KTM is. KTM laat op haar beurt dan weer motoren door het Chinese CF Moto motoren in licentie bouwen. Peugeot Motoycles is zelfs volledig in handen van een andere Indiase grootmacht: Mahindra, dat ook de merken Jawa en BSA bezit. Het merk waar dit artikel mee begon, TVS Motor Company, kocht recent overigens het failliet verklaarde Norton op…
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven