In het tweede kwartaal van 2024 verkocht BMW Motorrad 66.638 nieuwe BMW motoren, een stijging ten opzichte van de 64.936 in hetzelfde Q2 van 2023. Voor het eerste half jaar van 2024 staat de teller nu op 113.072 nieuwe motorfietsen, dat is bijna 2% meer dan de 112.871 van vorig jaar. Toch daalde de winst met bijna 30 procent ten opzichte van vorig jaar.
Opvallend is vooral de daling in de Group-winstcijfers van de Duitse motorfabrikant. Voor het eerste halfjaar daalde de omzet ‘maar’ van 1,9 miljard naar 1,8 miljard, maar daalde de winst veel harder, van 312 miljoen naar 216 miljoen. In Q2 steeg de omzet dan wel van 988 naar 989 miljoen euro, maar de winst (EBIT) daalde nog steeds van 158 naar 110 miljoen.
De EBIT marge daalde in het eerste half jaar van 11,3 naar 10,5% en voor het hele jaar wordt een nog lagere verwachting afgegeven, die zal vermoedelijk uitkomen tussen de 8 en 10%. Het aantal werknemers daalde van 1921 in 2023 naar 1861 in dit jaar.
Reactie BMW
In de begeleidende speeches en webcalls van de cijfers wordt er met geen woord over de -toch forse- daling gerept. Tegenover Nieuwsmotor geeft BMW Group voorlichtster Britta Ullrich aan dat er niet echt één grote reden is voor de winstdaling, maar dat er een aantal factoren speelden. Zo is de vergelijking met 2023 er eentje met een recordjaar, maar wordt er ook gewezen naar de modelwisseling tussen de R250GS en R1300GS. Verder spelen stijgende concurrentie en de wereldwijde motormarkt die het lastig heeft, waarbij vooral de totale vraag in China enorm is ingezakt, als gevolg van de vastgoedcrisis daar. Ook aan de kostenkant waren er veranderingen, vooral door de stijgende prijzen van grondstoffen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven