Skip to main content

Nieuw: 2025 BMW R 12 G/S

Met de nieuwe BMW R 12 G/S biedt BMW Motorrad een klassieke enduro voor puristisch off-road genot. De afkorting, geleend van de legendarische R 80 G/S, staat voor ‘Gelände / Straße’ (Terrein / Straat) en geeft aan dat de nieuwe telg van de BMW R 12-familie beide terreinen met gemak aankan.

De nieuwe BMW R 12 G/S: Klassiek enduro-ontwerp geïnspireerd door de legendarische BMW R 80 G/S

BMW Motorrad en de off-road sport; dit motorsportsucces loopt als een rode draad door de geschiedenis van het bedrijf. De krachtige boxermotor in combinatie met de cardanaandrijving heeft zijn winnende vermogen en robuustheid in talloze competities bewezen.

BMW Motorrad nam het concept van een enduro met een boxermotor pas in 1980 in serieproductie. De BMW R 80 G/S was geboren. Een serieproductie off-road motorfiets zoals nog nooit eerder was gezien. Gezegend met off-road expertise, toercapaciteiten en dynamische kwaliteiten op de weg in gelijke mate. Kortom: De afkorting G/S staat voor “Gelände / Straße” en betekent terrein / straat. Een perfecte omvatting van de allround kwaliteiten van deze nieuwe motorfiets. De nieuwe BMW R 12 G/S belichaamt de geest van de off-road enduro met een boxermotor in de stijl van de R 80 G/S qua ontwerp en zet deze perfect over naar de moderne tijd met hedendaagse technologie. Met lange veerwegen, spaakwielen en een kleine, maar compacte cockpitkuip.

De nieuwe BMW R 12 G/S zal in Nederland vanaf het begin van de zomer op de markt worden geïntroduceerd met een consumentenadviesprijs vanaf €19.990,-.

Tekst gaat door onder foto‘s

Drie verschillende opties voor het zadel, solide enduro-voetsteunen en stuurverhogers voor de toegewijde off-road avonturiers

De nieuwe BMW R 12 G/S wordt standaard geleverd met een vlak solozadel (standaard zithoogte met 17″ achterwiel: 860 mm / zithoogte in het Enduro Package Pro met 18″ achterwiel: 875 mm). Plat en recht, ideaal voor enduro rijden – zelfs in staande positie. Het optionele Passagiers pakket bevat een buddyseat (standaard zithoogte met 17″ achterwiel: 860 mm / zithoogte in het Enduro Package Pro met 18″ achterwiel: 875 mm). De zithoogte van de bestuurder wordt verhoogd met 20 mm met de Rallye buddy seat optie (standaard zithoogte met 17″ achterwiel): 880 mm / zithoogte in het Enduro Package Pro met 18″ achterwiel: 895 mm). De nieuwe R 12 G/S is standaard voorzien van twee handige stalen ogen aan het achterframe, die dienen als bevestigingspunten voor spanbanden.

De basisversie van de nieuwe BMW R 12 G/S is uitgerust met een voetsteunsysteem dat voornamelijk is ontworpen voor gebruik op de weg, maar dankzij het gegroefd profiel ook geschikt is voor off-road gebruik. Als onderdeel van het “Enduro Package Pro” is de R 12 G/S uitgerust met een enduro-voetsteunsysteem dat, dankzij het vergrote contactoppervlak van het voetsteunlichaam in combinatie met drie rijen spikes, optimale grip biedt voor enduro rijden.

De taps toelopende aluminium buisstuur biedt mogelijkheden voor verdere ergonomische aanpassingen. Het optionele Enduro Package omvat een stuurverhoger van 20 mm.

Een krachtige boxermotor met een superieur vermogen en koppel

Sinds de allereerste motorfiets van BMW – de R 32 – in 1923 werd geïntroduceerd, zijn BMW Motorrad boxermotoren synoniem voor onmiskenbaar, origineel en authentiek ontwerp, een volledige koppelcurve en een uniek geluidskarakter. Hetzelfde geldt voor de nieuwe BMW R 12 G/S. De lucht-/oliegekoelde boxermotor met een boring van 101 mm, een slag van 73 mm en een cilinderinhoud van 1.170 cc uit tal van BMW-motorfietsmodellen levert 80 kW (109 pk) bij 7.000 tpm en een maximaal koppel van 115 Nm bij 6.500 tpm. Het linkszijdige uitlaatsysteem met hooggeplaatste achterdemper voldoet aan de eisen van een klassieke enduro.

Standaard rijmodi “Rain”, “Road” en “Enduro” evenals extra rijmodus “Enduro Pro” als onderdeel van het Enduro Package Pro

De nieuwe BMW R 12 G/S beschikt standaard al over de rijmodi “Rain”, “Road” en “Enduro”. In de rijmodi ‘Enduro’ is er sprake van een offroad-setup voor betere handling op onverharde ondergrond. De nieuwe R 12 G/S is ook standaard uitgerust met Dynamic Traction Control (DTC). Dit voor een hoog niveau van rijveiligheid bij het accelereren. Voor off-road gebruik kan DTC volledig worden uitgeschakeld op de nieuwe BMW R 12 G/S. Daarnaast is de 12 G/S standaard uitgerust met motor sleepmomentregeling (MSR).

Optionele af-fabriek Shift Assistant Pro

De Shift Assistant Pro is optioneel verkrijgbaar als uitrusting af-fabriek voor de nieuwe BMW R 12 G/S. Dit maakt koppelingloos schakelen mogelijk in bijna alle belastings- en snelheidsbereiken. Het biedt verhoogde dynamische prestaties en comfort in vergelijking met handmatig schakelen, met extreem korte schakeltijden die acceleratie mogelijk maken met minimale onderbreking van de trekkracht.

Eendelig buisvormig brug-stalen frame met aangebouwd achterframe biedt de ideale basis voor een enduro

Het solide, uit één stuk bestaande buisvormige brugframe van staal, met een achterframe dat vastgeschroefd is, vormt de perfecte fundering voor een enduro. De constructie van het balhoofd is geoptimaliseerd voor een ideale off-road houding en biedt een ruime stuuruitslag.

Groot 21-inch voorwiel standaard, optioneel Enduro Package Pro

De nieuwe BMW R 12 G/S, uitgerust met robuuste spaakwielen, staat zijn mannetje in het enduro-segment. Standaard pronkt deze motorfiets met een imposant 21-inch voorwiel. Aan de achterzijde vinden we een 17-inch wiel. Voor de echte off-road liefhebbers is er een upgrade beschikbaar naar een 18-inch wiel als onderdeel van het Enduro Package Pro. Hiermee worden de terreinvaardigheden naar een hoger niveau getilt.

Volledig verstelbare upside-down voorvork en Paralever swingarm

Een robuust en solide hoofdframe vormt de ruggengraat van het model, waarbij een ruime veerweg onontbeerlijk is voor het serieuze off-road werk. Aan de voorzijde zorgt een volledig instelbare upside-down telescopische voorvork. Deze heeft een diameter van 45 mm en een veerweg van 210 mm voor een nauwkeurige geleiding van het voorwiel.

De achterzijde van de R 12 G/S blijft trouw aan de familietraditie met een Paralever swingarm. De vering en demping worden verzorgd door een schokdemper met een veerweg van 200 mm. Deze is schuin is geplaatst voor een optimale responsiviteit. Deze schokdemper biedt reisafhankelijke demping en is volledig instelbaar. Hierdoor past de motor zich moeiteloos aan bij de wisselende eisen van ruig terrein.

Krachtig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro

Het voorwiel van de nieuwe R 12 G/S is uitgerust met een dubbele schijfrem. Beide voorzien van twee axiaal bevestigde zwevende remklauwen met elk twee zuigers en een schijfdiameter van 310 mm. Voor het achterwiel wordt een enkele schijfrem gebruikt met een zwevende remklauw en een diameter van 265 mm.

Standaard is de nieuwe R 12 G/S voorzien van BMW Motorrad ABS Pro (deels integraal). ABS Pro verhoogt de veiligheid bij het remmen in bochten door ABS-ondersteuning te bieden tijdens het hellen in de bocht.

Klassiek ontworpen, gepositioneerd rond instrumentenpaneel

De nieuwe BMW R 12 G/S is standaard uitgerust met een centraal gepositioneerd rond instrumentenpaneel en een 12 V-aansluiting voor de boordstroomvoorziening aan de rechterkant van het dashboard.

Krachtige LED-lichtunits standaard en Headlight Pro als optie

De nieuwe BMW R 12 G/S is voorzien van een compacte LED-ronde koplamp met een diameter van 5 ¾” en een iconische lichtsignatuur in de vorm van een “X” als standaard. Bovendien gebruiken de richtingaanwijzer en controlelampjes van het nieuwe model ook LED-technologie.

De adaptieve koplamp, onderdeel van de optionele Headlight Pro-uitrusting, biedt nog meer veiligheid bij het rijden ‘s nachts.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws